Înfiinţarea unei întreprinderi
Pagina 1 din 1
Înfiinţarea unei întreprinderi
Înfiinţarea unei întreprinderi în Republica Moldova
Legea Republicii Moldova cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi este principalul instrument juridic care reglementează desfăşurarea activităţii de antreprenoriat în Republica Moldova.
Legea determină persoanele care sunt autorizate să desfăşoare activitate de antreprenoriat şi stabileşte principiile juridice, organizatorice şi economice ale acestei activităţi.
Legea prevede aceleaşi condiţii de înfiinţare a unei întreprinderi pentru cetăţenii moldoveni şi pentru investitorii străini şi întreprinderile astfel formate au drepturile unei persoane fizice sau juridice.
Întreprinderile au dreptul de a procura proprietate şi de a folosi această proprietate pentru activitatea sa de antreprenoriat, de a utiliza orice resurse, dea-şi stabili, în mod independent, genurile de activitate, preţurile şi tarifele la producţia fabricată, de a deschide conturi la bancă în scopul efectuării operaţiunilor bancare, de a angaja şi de a concedia lucrători, de a dispune liber de venitul obţinut de pe urma activităţii de antreprenoriat şi de a ataca în instanţa judecătorească competentă acţiunile autorităţilor administraţiei publice şi ale altor organe care îi lezează drepturile sau interesele legitime.
Obligaţiile întreprinderilor includ respectarea regulilor de comportament pe piaţă în condiţiile concurenţei libere, drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor, asigurarea calităţii cuvenite a mărfurilor fabricate,obţinerea licenţelor de stat, încheierea contractelor de muncă, achitarea cu bugetul, cu lucrătorii angajaţi (la un nivel care să nu fie inferior salariului minim), crearea unor condiţii normale de muncă, minimizarea poluării mediului înconjurător şi protecţia lucrătorilor angajaţi.
Statul creează tuturor întreprinderilor condiţii juridice şi economice egale şi garantează respectarea drepturilor şi intereselor lor legitime.
Întreprinderile au dreptul să practice orice genuri de activitate, cu excepţia celor interzise delege, dar numai după ce au obţinut licenţa de stat pentru genul respectiv de activitate.
Cetăţenii străini care practică activităţi de antreprenoriat pe teritoriul Republicii Moldova au aceleaşi drepturi ca şi cetăţenii Republicii Moldova.
Legea defineşte principalele forme organizatorico-juridice ale activităţii de antreprenoriat:
* Societate pe acţiuni
* Societate cu răspundere limitată
Mai sunt şi alte forme organizatorico-juridice ale activităţii de antreprenoriat, dar acestea sunt mai puţin relevante pentru investitorii străini.
Societatea pe acţiuni
Societatea pe acţiuni este compania, a cărei capital statutar este divizat în cote (părţi) egale care sunt distribuite între membrii fondatori în funcţie de aportul fiecăruia la capitalul social al societăţii. Există două forme de societăţi pe acţiuni, societăţi pe acţiuni de tip deschis şi societăţi pe acţiuni de tip închis.
Capitalul statutar poate fi subscris în formă de bani, hârtii de valoare sau alte forme de active.
Societate cu răspundere limitată
Membrii fondatori ai societăţilor cu răspundere limitată nu au acţiuni în companie, contribuţia lor este definită în documentele de înfiinţare ale companiei.
Legea defineşte forma de investiţie care poate fi utilizată pentru întreprinderile cu capital străin. Investitorii străini pot înfiinţa întreprinderi sub formă de întreprinderi mixte sau întreprinderi doar cu capital străin.
O companie străină poate să înfiinţeze o filială sau o reprezentanţă. Filiala sau reprezentanţa înfiinţată în Republica Moldova de o companie nerezidentă sau de ocompanie rezidentă cu investiţii străine nu constituie un subiect juridic.
Înregistrarea
Fiecare întreprindere, filială sau reprezentanţă trebuie să fie înregistrate oficial până la începerea activităţii lor economice.
Pentru înregistrare este necesar să fie prezentat Camerei Înregistrării de stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale un set de documente în original sau certificate la notar.
Investitorii străini trebuie să traducă toate documentele în limba de stat, ele trebuie să fie semnate de către toţi fondatorii şi semnăturile trebuie să fie autentificate la notar (în cazul în care semnăturile sunt autentificate peste hotarele republicii, ele trebuie să fie traduse şi legalizate).
Licenţierea
Unele genuri de activităţi necesită licenţă. Genurile de activitate pentru care este necesară licenţa sunt stabilite de „Legea privind licenţiere aunor genuri de activitate”.
Investiţiile străine
„Legea cu privire la investiţii în activitatea de antreprenoriat” prevede că investiţiile străine pot fi create în formă de societăţi mixte şi întreprinderi cu participarea capitalului străin.
„Legea cu privire la investiţii în activitatea de antreprenoriat” defineşte societatea mixtă ca fiind o întreprindere creată în conformitate cu legislaţia, al cărei capital statutar este format parţial din investiţii străine. Întreprinderile cu participarea capitalului străin sunt definite ca fiind întreprinderi a căror capital statutar este format în întregime din investiţii străine.
Procedurile de înregistrare, funcţionare şi lichidare a întreprinderilor cu capital străin sunt identice celor ale întreprinderilor autohtone.
Filiale şi agenţii
Întreprinderile nerezidente au dreptul să înfiinţeze filiale şi reprezentanţe comerciale-economice.
Filialele întreprinderilor nerezidente capătă statut de întreprindere aparţinând integral investitorilor străini. Agenţiile întreprinderilor nerezidente capătă statutul de companii ne-corporative şi nu au dreptul să desfăşoare activitate economică.
Întreprinderile cu investiţii străine au dreptul să înfiinţeze filiale şi agenţii economice şi comerciale atât în interiorul, cât şi în afara Republicii Moldova. Filialele şi agenţiile economice create în Moldova de întreprinderile rezidente cu investiţii străine nu sunt considerate ca subiecte juridice.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Legea Republicii Moldova cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi este principalul instrument juridic care reglementează desfăşurarea activităţii de antreprenoriat în Republica Moldova.
Legea determină persoanele care sunt autorizate să desfăşoare activitate de antreprenoriat şi stabileşte principiile juridice, organizatorice şi economice ale acestei activităţi.
Legea prevede aceleaşi condiţii de înfiinţare a unei întreprinderi pentru cetăţenii moldoveni şi pentru investitorii străini şi întreprinderile astfel formate au drepturile unei persoane fizice sau juridice.
Întreprinderile au dreptul de a procura proprietate şi de a folosi această proprietate pentru activitatea sa de antreprenoriat, de a utiliza orice resurse, dea-şi stabili, în mod independent, genurile de activitate, preţurile şi tarifele la producţia fabricată, de a deschide conturi la bancă în scopul efectuării operaţiunilor bancare, de a angaja şi de a concedia lucrători, de a dispune liber de venitul obţinut de pe urma activităţii de antreprenoriat şi de a ataca în instanţa judecătorească competentă acţiunile autorităţilor administraţiei publice şi ale altor organe care îi lezează drepturile sau interesele legitime.
Obligaţiile întreprinderilor includ respectarea regulilor de comportament pe piaţă în condiţiile concurenţei libere, drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor, asigurarea calităţii cuvenite a mărfurilor fabricate,obţinerea licenţelor de stat, încheierea contractelor de muncă, achitarea cu bugetul, cu lucrătorii angajaţi (la un nivel care să nu fie inferior salariului minim), crearea unor condiţii normale de muncă, minimizarea poluării mediului înconjurător şi protecţia lucrătorilor angajaţi.
Statul creează tuturor întreprinderilor condiţii juridice şi economice egale şi garantează respectarea drepturilor şi intereselor lor legitime.
Întreprinderile au dreptul să practice orice genuri de activitate, cu excepţia celor interzise delege, dar numai după ce au obţinut licenţa de stat pentru genul respectiv de activitate.
Cetăţenii străini care practică activităţi de antreprenoriat pe teritoriul Republicii Moldova au aceleaşi drepturi ca şi cetăţenii Republicii Moldova.
Legea defineşte principalele forme organizatorico-juridice ale activităţii de antreprenoriat:
* Societate pe acţiuni
* Societate cu răspundere limitată
Mai sunt şi alte forme organizatorico-juridice ale activităţii de antreprenoriat, dar acestea sunt mai puţin relevante pentru investitorii străini.
Societatea pe acţiuni
Societatea pe acţiuni este compania, a cărei capital statutar este divizat în cote (părţi) egale care sunt distribuite între membrii fondatori în funcţie de aportul fiecăruia la capitalul social al societăţii. Există două forme de societăţi pe acţiuni, societăţi pe acţiuni de tip deschis şi societăţi pe acţiuni de tip închis.
Capitalul statutar poate fi subscris în formă de bani, hârtii de valoare sau alte forme de active.
Societate cu răspundere limitată
Membrii fondatori ai societăţilor cu răspundere limitată nu au acţiuni în companie, contribuţia lor este definită în documentele de înfiinţare ale companiei.
Legea defineşte forma de investiţie care poate fi utilizată pentru întreprinderile cu capital străin. Investitorii străini pot înfiinţa întreprinderi sub formă de întreprinderi mixte sau întreprinderi doar cu capital străin.
O companie străină poate să înfiinţeze o filială sau o reprezentanţă. Filiala sau reprezentanţa înfiinţată în Republica Moldova de o companie nerezidentă sau de ocompanie rezidentă cu investiţii străine nu constituie un subiect juridic.
Înregistrarea
Fiecare întreprindere, filială sau reprezentanţă trebuie să fie înregistrate oficial până la începerea activităţii lor economice.
Pentru înregistrare este necesar să fie prezentat Camerei Înregistrării de stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale un set de documente în original sau certificate la notar.
Investitorii străini trebuie să traducă toate documentele în limba de stat, ele trebuie să fie semnate de către toţi fondatorii şi semnăturile trebuie să fie autentificate la notar (în cazul în care semnăturile sunt autentificate peste hotarele republicii, ele trebuie să fie traduse şi legalizate).
Licenţierea
Unele genuri de activităţi necesită licenţă. Genurile de activitate pentru care este necesară licenţa sunt stabilite de „Legea privind licenţiere aunor genuri de activitate”.
Investiţiile străine
„Legea cu privire la investiţii în activitatea de antreprenoriat” prevede că investiţiile străine pot fi create în formă de societăţi mixte şi întreprinderi cu participarea capitalului străin.
„Legea cu privire la investiţii în activitatea de antreprenoriat” defineşte societatea mixtă ca fiind o întreprindere creată în conformitate cu legislaţia, al cărei capital statutar este format parţial din investiţii străine. Întreprinderile cu participarea capitalului străin sunt definite ca fiind întreprinderi a căror capital statutar este format în întregime din investiţii străine.
Procedurile de înregistrare, funcţionare şi lichidare a întreprinderilor cu capital străin sunt identice celor ale întreprinderilor autohtone.
Filiale şi agenţii
Întreprinderile nerezidente au dreptul să înfiinţeze filiale şi reprezentanţe comerciale-economice.
Filialele întreprinderilor nerezidente capătă statut de întreprindere aparţinând integral investitorilor străini. Agenţiile întreprinderilor nerezidente capătă statutul de companii ne-corporative şi nu au dreptul să desfăşoare activitate economică.
Întreprinderile cu investiţii străine au dreptul să înfiinţeze filiale şi agenţii economice şi comerciale atât în interiorul, cât şi în afara Republicii Moldova. Filialele şi agenţiile economice create în Moldova de întreprinderile rezidente cu investiţii străine nu sunt considerate ca subiecte juridice.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Re: Înfiinţarea unei întreprinderi
Infiintarea unui SRL în Moldova
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Lansarea afacerii proprii în 10 paşi
Mulţi sunt astăzi nemulţămiţi de veniturile pe care le au, fapt care îi determină să se gândească la lansarea unei afaceri. Să vedem cum are loc procesul înfiinţării unei firme de tip SRL în Republica Moldova.
Deşi se vorbeşte tot mai mult despre simplificarea procesului de activitate a unei întreprinderi, promovarea unor reforme cu caracter mai liberal, totuşi procesul de creare a unei întreprinderi rămâne destul de anevoios.
1. Mai întâi de toate trebuie să ne hotărâm în ce domeniu dorim să activăm, să schiţăm un scurt business-plan, și puteţi da start iniţiativei dumneavoastră.
2. Mergem la Camera Înregistrării de stat, (Chişinău str. Ştefan cel Mare 73, tel: 27-73-18) cu un singur document – Buletinul de identitate. Dar, în moment ce doriţi să scrieţi cererea pentru înfiinţare, este bine să aveţi în minte câteva variante pentru Denumirea firmei, şi domeniile de activitate. Conform legislaţiei, la înregistrare puteţi prezenta 5 domenii diferite de activitate, fapt care vă asigură un orizont mai larg în activitatea pe care o veţi desfăşura. În caz că nu reuşiţi într-o direcţie cu siguranţă că veţi reuşi în alta. Ulterior înregistrării veţi putea face modificări şi adăugiri în acest sens. Registrul de stat face verificarea dacă nu aveţi datorii către Inspectoratul Fiscal. Vă va oferi un certificat pentru deschiderea unui cont bancar temporar şi o notă privind data vizitei următoare. Suma necesară care trebuie s-o plătiţi este de 544 pentru un SRL. Procesul de înregistrare durează 5 zile, în caz de urgenţă vă va costa 965 lei. Notă: Dacă puneți adresa juridică la o adresă unde nu aveți viza de reședință, atunci e necesar să prezentați contractul ce confirmă proprietatea. Va fi necesar de făcut o copie la contract și de lăsat la CIS.
3. Mergem să deschidem contul în bancă. Pentru asta veţi avea nevoie de Buletinul de identitate şi copia acestuia şi desigur certificatul de la Camera Înregistrării de Stat. Scriem o nouă cerere de deschidere a contului şi plătim suma statutară minimă de 5400 lei. Dacă firma are mai mulţi asociaţi(de exemplu aţi implicat în afacere pe un bun prieten care are o experienţă bogată în afaceri), este permis de a investi doar 40 % din suma necesară.
4. Ne întoarcem la Camera Înregistrării de Stat. Primim pachetul de documente, unde intră Decizia despre înregistrare, extrasul din Registru, certificat de înregistrare, decizia voastră personală de înfiinţare a firmei,(daca sunteţi fondator unic) sau Procesul Verbal al adunării asociaţilor (daca sunteţi mai mulţi fondatori). De obicei actele, precum Statutul firmei, sunt întocmite de lucrătorii Camerei. Pe ultima pagină se descrie pas cu pas unde trebuie să mergeţi pentru a fi luat la evidenţă, unde să duceţi documentele. Pentru orice eventualitate faceţi 5 copii a tuturor documentelor şi un Dosar pentru păstrare, pentru a preveni incomodităţile în caz de pierdere a dosarului.
5. Mergem la Biroul Naţional de Statistică (Chişinău, str.Grenoble,106 tel.: 40-30-00) Ridicăm certificatul cu codurile de activitate conform clasificatorului CAEM. Atenţie! Acest Document se emite gratuit.
6. Emitem un ordin de angajare a unui contabil, şi împreună cu el mergem la inspectoratul fiscal teritorial, luând cu noi toate documentele şi copiile acestora unde acestea sunt perfectate.
7. Ne reîntoarcem la Bancă – contul temporar trebuie convertit în unul permanent. Pentru asta Dumneavoastră împreuna cu contabilul ( şi cu asociaţii), va trebui să vizaţi la notar ambele semnături (120 – 150 lei). Printr-o procedură asemănătoare veţi trece şi la Banca. Este foarte importantă prezenţa fizică a tuturor părţilor, care au tangenţă cu firma. Pentru serviciile băncii la întreţinerea contului veţi achita circa 25 lei lunar.
8. Pentru a nu achita o amendă de 200 de lei, trebuie în termen de 10 zile, trebuie să mergeţi la Casa Naţională de Asigurări Sociale (str. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 73; tel: 27-73-18)
9. Apoi în termen de o lună trebuie să mergeţi la Biroul de Statistică. Pentru a perfecta actele ca ulterior a prezenta rapoartele.
10. Mergem la compania Naţională de asigurări medicale. Ne înregistrăm. Aceasta este punctul final. Prima etapă a fost încheiată cu succes.
Acum sunteţi proprietarul propriei firme, cu care va puteţi mândri. Dacă domeniul de activitate ales prevede şi obţinerea unei licenţe la Camera Licenţiere (Chisinau, bd.Stefan cel Mare şi Sfînt, 124; tel:27-23-36) şi de la Primărie. În rest rămâne etapa cea mai interesantă, activitatea economică propriu-zisă, de care va depinde profitul firmei. Vă urăm succes!!!
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Lansarea afacerii proprii în 10 paşi
Mulţi sunt astăzi nemulţămiţi de veniturile pe care le au, fapt care îi determină să se gândească la lansarea unei afaceri. Să vedem cum are loc procesul înfiinţării unei firme de tip SRL în Republica Moldova.
Deşi se vorbeşte tot mai mult despre simplificarea procesului de activitate a unei întreprinderi, promovarea unor reforme cu caracter mai liberal, totuşi procesul de creare a unei întreprinderi rămâne destul de anevoios.
1. Mai întâi de toate trebuie să ne hotărâm în ce domeniu dorim să activăm, să schiţăm un scurt business-plan, și puteţi da start iniţiativei dumneavoastră.
2. Mergem la Camera Înregistrării de stat, (Chişinău str. Ştefan cel Mare 73, tel: 27-73-18) cu un singur document – Buletinul de identitate. Dar, în moment ce doriţi să scrieţi cererea pentru înfiinţare, este bine să aveţi în minte câteva variante pentru Denumirea firmei, şi domeniile de activitate. Conform legislaţiei, la înregistrare puteţi prezenta 5 domenii diferite de activitate, fapt care vă asigură un orizont mai larg în activitatea pe care o veţi desfăşura. În caz că nu reuşiţi într-o direcţie cu siguranţă că veţi reuşi în alta. Ulterior înregistrării veţi putea face modificări şi adăugiri în acest sens. Registrul de stat face verificarea dacă nu aveţi datorii către Inspectoratul Fiscal. Vă va oferi un certificat pentru deschiderea unui cont bancar temporar şi o notă privind data vizitei următoare. Suma necesară care trebuie s-o plătiţi este de 544 pentru un SRL. Procesul de înregistrare durează 5 zile, în caz de urgenţă vă va costa 965 lei. Notă: Dacă puneți adresa juridică la o adresă unde nu aveți viza de reședință, atunci e necesar să prezentați contractul ce confirmă proprietatea. Va fi necesar de făcut o copie la contract și de lăsat la CIS.
3. Mergem să deschidem contul în bancă. Pentru asta veţi avea nevoie de Buletinul de identitate şi copia acestuia şi desigur certificatul de la Camera Înregistrării de Stat. Scriem o nouă cerere de deschidere a contului şi plătim suma statutară minimă de 5400 lei. Dacă firma are mai mulţi asociaţi(de exemplu aţi implicat în afacere pe un bun prieten care are o experienţă bogată în afaceri), este permis de a investi doar 40 % din suma necesară.
4. Ne întoarcem la Camera Înregistrării de Stat. Primim pachetul de documente, unde intră Decizia despre înregistrare, extrasul din Registru, certificat de înregistrare, decizia voastră personală de înfiinţare a firmei,(daca sunteţi fondator unic) sau Procesul Verbal al adunării asociaţilor (daca sunteţi mai mulţi fondatori). De obicei actele, precum Statutul firmei, sunt întocmite de lucrătorii Camerei. Pe ultima pagină se descrie pas cu pas unde trebuie să mergeţi pentru a fi luat la evidenţă, unde să duceţi documentele. Pentru orice eventualitate faceţi 5 copii a tuturor documentelor şi un Dosar pentru păstrare, pentru a preveni incomodităţile în caz de pierdere a dosarului.
5. Mergem la Biroul Naţional de Statistică (Chişinău, str.Grenoble,106 tel.: 40-30-00) Ridicăm certificatul cu codurile de activitate conform clasificatorului CAEM. Atenţie! Acest Document se emite gratuit.
6. Emitem un ordin de angajare a unui contabil, şi împreună cu el mergem la inspectoratul fiscal teritorial, luând cu noi toate documentele şi copiile acestora unde acestea sunt perfectate.
7. Ne reîntoarcem la Bancă – contul temporar trebuie convertit în unul permanent. Pentru asta Dumneavoastră împreuna cu contabilul ( şi cu asociaţii), va trebui să vizaţi la notar ambele semnături (120 – 150 lei). Printr-o procedură asemănătoare veţi trece şi la Banca. Este foarte importantă prezenţa fizică a tuturor părţilor, care au tangenţă cu firma. Pentru serviciile băncii la întreţinerea contului veţi achita circa 25 lei lunar.
8. Pentru a nu achita o amendă de 200 de lei, trebuie în termen de 10 zile, trebuie să mergeţi la Casa Naţională de Asigurări Sociale (str. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 73; tel: 27-73-18)
9. Apoi în termen de o lună trebuie să mergeţi la Biroul de Statistică. Pentru a perfecta actele ca ulterior a prezenta rapoartele.
10. Mergem la compania Naţională de asigurări medicale. Ne înregistrăm. Aceasta este punctul final. Prima etapă a fost încheiată cu succes.
Acum sunteţi proprietarul propriei firme, cu care va puteţi mândri. Dacă domeniul de activitate ales prevede şi obţinerea unei licenţe la Camera Licenţiere (Chisinau, bd.Stefan cel Mare şi Sfînt, 124; tel:27-23-36) şi de la Primărie. În rest rămâne etapa cea mai interesantă, activitatea economică propriu-zisă, de care va depinde profitul firmei. Vă urăm succes!!!
Subiecte similare
» Puterea unei virguli / putere cuvintelor
» Înfiinţarea eparhiilor Bisericii Ortodoxe Române în Basarabia, condamnată de Patriarhul Ierusalimului
» Înfiinţarea eparhiilor Bisericii Ortodoxe Române în Basarabia, condamnată de Patriarhul Ierusalimului
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum