Dreptul la conștiința românească
5 participanți
Pagina 1 din 1
Dreptul la conștiința românească
Care este identitatea basarabenilor?
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Basarabia – stravechi pamant romanesc de nimeni, niciodata contestat, exceptie facand doar pseudoistorici lipsiti de verticalitate care au plecat capul fara discernamant în fata colosului de la Rasarit, personaje a caror nume nici nu merita sa le amintim – a fost supusa la trei ocupatii, accidente istorice nedrepte si ireparabile (1812-1918, 1940, 1944-1991, moment care a marcat proclamarea independentei Republicii Moldova).
Basarabia reprezinta o parte din Romania si din Biserica Ortodoxa Romana, fapt dovedit de arhivele sinodale ale structurii ecleziastice mentionate în care nu exista nici macar un document care sa ateste desfiintarea Mitropoliei Basarabiei, Mitropoliei Bucovinei, Episcopiei Hotinului cu resedinta la Balti sau Episcopiei Ismailului. Acestea doar s-au refugiat în interiorul tarii, lucru întarit de ultimii mitropoliti Efrem Enachescu si Tit Simedrea care au ramas reprezentanti ai scaunelor lor pana la trecerea în nefiinta.
Anomaliile istorice nu pot dura. E o lege a istoriei. Dreptul pumnului, al glontului sau al senilei nu biruie pana la urma dreptul istoric si nimeni nu poate preface un furt în drept. Rapt a fost atat cedarea de catre turci a Basarabiei Imperiului tarist în 1812, precum si cedarea Basarabiei de catre germani Imperiului Sovietic în 1940 prin pactul Ribbentrop-Molotov, ceea ce le-a creat în mod fals sovietelor iluzia de a o revendica în 1944 pentru ca au avut-o în 1940, la începutul razboiului. O logica de care ar trebui sa se rusineze.
Poti sa înduri astfel de nedreptati o vreme, dar nu-ti poti niciodata convinge constiinta ca astfel de ilegalitati pot deveni o realitate istorica recunoscuta, iar cine ar face-o ar intra de îndata în categoria tradatorilor. În toate constiintele romanesti de dincolo si dincoace de Prut, n-a încetat nicio clipa convingerea ca Basarabia e romaneasca si numai romaneasca.
Dupa unirea acestui teritoriu cu tara (27 martie 1918), Romania întemeiaza Mitropolia romaneasca a Basarabiei care a durat pana la al doilea razboi mondial, cand, se stie, în urma tragicului pact sus-mentionat, sovietele ocupa Basarabia aproape fara avertisment.
Fara a recunoaste apartenenta Mitropoliei Basarabiei la BOR, sovieticii degradeaza structura bisericeasca de dincolo de Prut la rangul de episcopie si numesc un episcop rus fara sa ne întrebe, în ciuda faptului ca jurisdictia era a noastra. Trebuie mentionat faptul ca, desi sovietele au invadat Basarabia, jurisdictia canonica ramanea a noastra, chiar daca provincia era ocupata (asa cum avem azi jurisdictie deplina asupra Banatului iugoslav).
Biserica noastra nu a renuntat niciodata la jurisdictia canonica asupra Basarabiei însa sovieticii au instalat imediat un episcop rus pe care tot l-au înlocuit pana în vremea noastra, fara sa ne întrebe si fara sa ne ceara acordul de a acapara un teritoriu canonic romanesc.
Ei pretind ca în 1945 Patriarhul Nicodim Munteanu, invitat la Moscova mai mult cu sila, si-ar fi dat
acordul ca rusii sa preia din punct de vedere canonic teritoriul din stanga Prutului. BOR nu are nicio dovada în aceasta privinta, dar nici rusii nu au, iar motivul este cum nu se poate mai simplu – Patriarhul Nicodim nu a semnat vreun asemenea act. si chiar daca acesta ar fi semnat un astfel de document, în conditiile cand nu numai Basarabia, ci chiar Romania propriu-zis era ocupata de sovietici, ce putea sa faca un biet Patriarh? Era o conjunctura total nefavorabila, încat el putea sa-si dea acordul numai cu pistolul în coaste. Un astfel de argument nu este firesc sa fie folosit de o fata bisericeasca, care stie foarte bine prin ce am trecut noi în vremea aceea si prin ceea ce au
trecut si ei, Biserica rusa.
Desigur, Patriarhia Rusa si-a extins jurisdictia asupra Basarabiei în cadrul cuceririlor politice ale sovietelor. Acum sovietele au disparut, URSS nu mai exista. Cum de mai ramane în continuare un URSS bisericesc? Cum de Sanctitatea Sa de la Moscova se mai crede URSS, care ar avea Basarabia sub stapanire ruseasca, cand Basarabia este o republica independenta, cu acelasi drapel ca si al Romaniei, cu limba romana limba oficiala, cu grafie latina?
Ne-am astepta din partea Patriarhului Moscovei la o altfel de întelegere, la o întelegere frateasca. Este adevarat, noi l-am luat pe episcopul Petru de Balti sub jurisdictia noastra la cererea lui, dar nu ni se poate reprosa ca noi ne-am fi amestecat. Nu noi ne-am dus acolo, ei au venit la noi dupa ce episcopul Petru a fost scos din resedinta lui din Balti si din catedrala cu... cazaci, cu ajutor de la Armata a 14-a si, bineînteles, cu sprijinul Patriarhiei Moscovei.
Unde urma bietul episcop sa se duca pentru a afla dreptatea, cand era dat afara pentru simplul motiv ca se declara roman. A fost acuzat ca e filoroman. Puteam noi face altceva decat sa-l primim, puteam sa nu reactivam Mitropolia Basarabiei, mai ales ca Prea Sfintia Sa între timp îsi organizase întreaga structura bisericeasca prevazuta în Statutul de organizare al Bisericii Ortodoxe Romane?
Au venit aici cu totii, reprezentanti ai Consiliului Eparhial, ai Consistoriului Eparhial etc., astfel încat noi nu aveam altceva de facut decat sa-i primim. Nu ne-am asteptat ca fratii de credinta de la Moscova sa ne reclame, ci dimpotriva, sa-si recunoasca greseala si sa salute restaurarea unui adevar istoric si bisericesc. si mai avem înca aceasta speranta deoarece noi nu vrem sa aruncam în aer podurile, cu
toate ca Biserica rusa a amenintat în repetate randuri ca este gata sa rupa legaturile cu Patriarhia Romana.
Adevarul istoric nu poate fi schimbat, pentru ca avem acolo drepturi istorice si bisericesti incontestabile iar nu noi suntem cei care comit un abuz canonic ci, dimpotriva, de-a lungul istoriei Biserica rusa a fost cea care a savarsit nelegiuiri împotriva teritoriului Moldovei, care, în ciuda atator încercari de mistificare, apartine jurisdictional Patriarhiei Romane.
[/justify]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Basarabia – stravechi pamant romanesc de nimeni, niciodata contestat, exceptie facand doar pseudoistorici lipsiti de verticalitate care au plecat capul fara discernamant în fata colosului de la Rasarit, personaje a caror nume nici nu merita sa le amintim – a fost supusa la trei ocupatii, accidente istorice nedrepte si ireparabile (1812-1918, 1940, 1944-1991, moment care a marcat proclamarea independentei Republicii Moldova).
Basarabia reprezinta o parte din Romania si din Biserica Ortodoxa Romana, fapt dovedit de arhivele sinodale ale structurii ecleziastice mentionate în care nu exista nici macar un document care sa ateste desfiintarea Mitropoliei Basarabiei, Mitropoliei Bucovinei, Episcopiei Hotinului cu resedinta la Balti sau Episcopiei Ismailului. Acestea doar s-au refugiat în interiorul tarii, lucru întarit de ultimii mitropoliti Efrem Enachescu si Tit Simedrea care au ramas reprezentanti ai scaunelor lor pana la trecerea în nefiinta.
Anomaliile istorice nu pot dura. E o lege a istoriei. Dreptul pumnului, al glontului sau al senilei nu biruie pana la urma dreptul istoric si nimeni nu poate preface un furt în drept. Rapt a fost atat cedarea de catre turci a Basarabiei Imperiului tarist în 1812, precum si cedarea Basarabiei de catre germani Imperiului Sovietic în 1940 prin pactul Ribbentrop-Molotov, ceea ce le-a creat în mod fals sovietelor iluzia de a o revendica în 1944 pentru ca au avut-o în 1940, la începutul razboiului. O logica de care ar trebui sa se rusineze.
Poti sa înduri astfel de nedreptati o vreme, dar nu-ti poti niciodata convinge constiinta ca astfel de ilegalitati pot deveni o realitate istorica recunoscuta, iar cine ar face-o ar intra de îndata în categoria tradatorilor. În toate constiintele romanesti de dincolo si dincoace de Prut, n-a încetat nicio clipa convingerea ca Basarabia e romaneasca si numai romaneasca.
Dupa unirea acestui teritoriu cu tara (27 martie 1918), Romania întemeiaza Mitropolia romaneasca a Basarabiei care a durat pana la al doilea razboi mondial, cand, se stie, în urma tragicului pact sus-mentionat, sovietele ocupa Basarabia aproape fara avertisment.
Fara a recunoaste apartenenta Mitropoliei Basarabiei la BOR, sovieticii degradeaza structura bisericeasca de dincolo de Prut la rangul de episcopie si numesc un episcop rus fara sa ne întrebe, în ciuda faptului ca jurisdictia era a noastra. Trebuie mentionat faptul ca, desi sovietele au invadat Basarabia, jurisdictia canonica ramanea a noastra, chiar daca provincia era ocupata (asa cum avem azi jurisdictie deplina asupra Banatului iugoslav).
Biserica noastra nu a renuntat niciodata la jurisdictia canonica asupra Basarabiei însa sovieticii au instalat imediat un episcop rus pe care tot l-au înlocuit pana în vremea noastra, fara sa ne întrebe si fara sa ne ceara acordul de a acapara un teritoriu canonic romanesc.
Ei pretind ca în 1945 Patriarhul Nicodim Munteanu, invitat la Moscova mai mult cu sila, si-ar fi dat
acordul ca rusii sa preia din punct de vedere canonic teritoriul din stanga Prutului. BOR nu are nicio dovada în aceasta privinta, dar nici rusii nu au, iar motivul este cum nu se poate mai simplu – Patriarhul Nicodim nu a semnat vreun asemenea act. si chiar daca acesta ar fi semnat un astfel de document, în conditiile cand nu numai Basarabia, ci chiar Romania propriu-zis era ocupata de sovietici, ce putea sa faca un biet Patriarh? Era o conjunctura total nefavorabila, încat el putea sa-si dea acordul numai cu pistolul în coaste. Un astfel de argument nu este firesc sa fie folosit de o fata bisericeasca, care stie foarte bine prin ce am trecut noi în vremea aceea si prin ceea ce au
trecut si ei, Biserica rusa.
Desigur, Patriarhia Rusa si-a extins jurisdictia asupra Basarabiei în cadrul cuceririlor politice ale sovietelor. Acum sovietele au disparut, URSS nu mai exista. Cum de mai ramane în continuare un URSS bisericesc? Cum de Sanctitatea Sa de la Moscova se mai crede URSS, care ar avea Basarabia sub stapanire ruseasca, cand Basarabia este o republica independenta, cu acelasi drapel ca si al Romaniei, cu limba romana limba oficiala, cu grafie latina?
Ne-am astepta din partea Patriarhului Moscovei la o altfel de întelegere, la o întelegere frateasca. Este adevarat, noi l-am luat pe episcopul Petru de Balti sub jurisdictia noastra la cererea lui, dar nu ni se poate reprosa ca noi ne-am fi amestecat. Nu noi ne-am dus acolo, ei au venit la noi dupa ce episcopul Petru a fost scos din resedinta lui din Balti si din catedrala cu... cazaci, cu ajutor de la Armata a 14-a si, bineînteles, cu sprijinul Patriarhiei Moscovei.
Unde urma bietul episcop sa se duca pentru a afla dreptatea, cand era dat afara pentru simplul motiv ca se declara roman. A fost acuzat ca e filoroman. Puteam noi face altceva decat sa-l primim, puteam sa nu reactivam Mitropolia Basarabiei, mai ales ca Prea Sfintia Sa între timp îsi organizase întreaga structura bisericeasca prevazuta în Statutul de organizare al Bisericii Ortodoxe Romane?
Au venit aici cu totii, reprezentanti ai Consiliului Eparhial, ai Consistoriului Eparhial etc., astfel încat noi nu aveam altceva de facut decat sa-i primim. Nu ne-am asteptat ca fratii de credinta de la Moscova sa ne reclame, ci dimpotriva, sa-si recunoasca greseala si sa salute restaurarea unui adevar istoric si bisericesc. si mai avem înca aceasta speranta deoarece noi nu vrem sa aruncam în aer podurile, cu
toate ca Biserica rusa a amenintat în repetate randuri ca este gata sa rupa legaturile cu Patriarhia Romana.
Adevarul istoric nu poate fi schimbat, pentru ca avem acolo drepturi istorice si bisericesti incontestabile iar nu noi suntem cei care comit un abuz canonic ci, dimpotriva, de-a lungul istoriei Biserica rusa a fost cea care a savarsit nelegiuiri împotriva teritoriului Moldovei, care, în ciuda atator încercari de mistificare, apartine jurisdictional Patriarhiei Romane.
[/justify]
by dan (mateidan81@yahoo.com)
dan86- spion
- Number of posts : 1
Age : 49
Localizare : Ungheni
Hobby : ho
Registration date : 05/03/2008
Re: Dreptul la conștiința românească
Este un articol foarte interesant într-adevăr... Mi-am îmbunătăţit cunoştinţele cu câteva informaţii noi.
M-aş opri, însă, asupra unei chestii:
M-aş opri, însă, asupra unei chestii:
Părerea mea este că tocmai pentru că au contribuit în mod negativ asupra istoriei Basarabiei, ar trebui menţionaţi. Pentru a rămâne în istorie ca personaje nefaste, ca oameni care au pricinuit rele...dan86 a scris:personaje a caror nume nici nu merita sa le amintim – a fost supusa la trei ocupatii,
Prospero- membru
- Number of posts : 73
Age : 37
Localizare : Romania
Hobby : ce e aia?
Registration date : 04/02/2008
Re: Dreptul la conștiința românească
ISTORICII MOLDOVENI DEMONTEAZA FENOMENUL «MOLDOVENISMULUI»
Cum a apărut fenomenul moldovenismului, cine sunt părinţii fondatori ai acestuia şi cum Internaţionala a III-a Comunistă, o reţea globală de spionaj bolşevic, creată de URSS, a dezbinat România — sunt întrebările la care istoricul Gheorghe Cojocaru răspunde prin publicarea, în premieră, a volumului de documente „COMINTERNUL şi originile moldovenismului». Lansarea excepţională a cărţii la Chişinău a reunit istorici de marcă din România şi RM, provocând o dezbatere pe marginea teoriei discutate, la fel de actuală şi de periculoasă pentru români.
Pentru prima dată, Gheorghe Cojocaru publică cele mai importante documente ale Cominternului, interzise până nu demult, pe care le-a descoperit în arhivele din Moscova, Kiev, Bucureşti şi Chişinău. Istoricul reconstituie pe etape teoria moldovenismului, devenită apoi politică de stat, ce urmărea formarea unei naţiuni noi, cea moldovenească, negând originile comune ale românilor şi luând în considerare doar aspectele locale ale moldovenilor, degradaţi din punct de vedere lingvistic sub influenţa limbilor rusă şi ucraineană. Cititorii au prilejul să afle şi numele unor români care au trădat, devenind uneltele bolşevicilor în crearea forţată dintâi a RASSM, apoi a RSSM, în ideea sovietizării întregii Românii.
De asemenea, el descrie consecinţele devastatoare ale noii construcţii etnoculturale pentru spiritualitatea românească. Potrivit autorului, cei care au câştigat în confruntarea amintită au fost nişte handicapaţi mintal şi întrebarea istoricului este, într-un fel, provocatoare: „Putem noi oare permite astăzi unor descendenţi din această ramură a handicapaţilor mintali să ne domine psihologic, intelectual şi politic?».
„Din punct de vedere politic, moldovenii nu sunt români…» — vă amintiţi această declaraţie a actualilor lideri comunişti? Face parte din teoria cominternistă. În 2001, odată cu instalarea PCRM la guvernare, a fost resuscitat şi moldovenismul.
„Au fost promovate o serie de legi prin care moldovenismul a început să devină o ideologie de stat şi s-au făcut presiuni asupra oamenilor care nu au acceptat-o. În situaţia în care suntem dominaţi în continuare de acest fenomen, autorităţile, societatea civilă, înainte de toate, trebuie să aibă curajul să demaşte această minciună a secolului XX privind profilul identitar al românilor din Moldova şi de peste Nistru, cu instrumentele documentare de rigoare», a menţionat Gheorghe Cojocaru.
„Ideea de a dezbina România nu a dispărut»
„Ideea de a dezbina România nu a dispărut. Aceasta nu este o poveste, pentru că şi acum se editează la Chişinău un ziar, „Moldova mare», care descrie planurile cunoscute încă din perioada Cominternului. În această propagandă şi acţiuni diversioniste s-au implicat şi rătăciţi, şi potlogari, şi de dincolo de Prut, şi cu origini de aici. Trebuie să reacţionăm în modul corespunzător», a declarat dr. Alexandru Moşanu. El a amintit despre dispariţia Declaraţiei de Independenţă a RM, o acţiune deliberată a fostei guvernări în timpul evenimentelor din luna aprilie.
Un alt exemplu invocat a fost şi redenumirea „hoţească» a Zilei Independenţei, din 27 august 1991, în Ziua Republicii. „Politrucii comuniştilor, care nu se ogoiesc încă, după ce au pierdut puterea, precizează că Ziua Naţională a RM ar trebui să fie ziua când a fost adoptată Declaraţia Sfatului Ţării din 2 decembrie 1917, când Republica Democratică Moldovenească se declara republică autonomă în cadrul Imperiului rus. Idealul multora rămâne ca acest teritoriu să rămână republică unională, în cadrul altui spaţiu politic», consideră Alexandru Moşanu. Totodată, el a propus autorităţilor să anuleze decizia comuniştilor şi să sărbătorim Ziua Naţională a RM pe 27 martie a fiecărui an, pentru că „exprimă idealul nostru».
„Moldovenismul trebuie abolit de parlament»
Dr. Nicolae Enciu, profesor la Universitatea „Alecu Russo» din Bălţi, a relevat că, deşi situaţia politică s-a schimbat după venirea la guvernare a Alianţei pentru Integrare Europeană, din punct de vedere politic, rămâne în vigoare acea concepţie comunistă de politică naţională de stat a RM, adoptată de fosta guvernare. „În prezent aceasta e nu doar depăşită, dar şi dăunătoare, din perspectiva integrării RM în familia europeană. Respectiva concepţie trebuie abolită de actualul parlament».
„Nici susţinătorii şi nici adversarii acestei teorii nu vor depune armele prea curând, deoarece primii se află în slujba cuiva şi inventează, peste secole, diferite mijloace de expansiune şi de control. Dacă ar fi să ne gândim la secolele XVIII-XIX, am avut de-a face cu Biserica pravoslavnică, care a dorit să ia pe toţi creştinii din Balcani sub autoritatea ei. După Primul Război Mondial, a fost Cominternul, care şi-a subordonat partidele comuniste din toată lumea.
După război, avem de-a face cu o ieşire la rampă a Bisericii ruse, a patriarhului Aleksie I. Moldovenismul rămâne la fel de periculos, pentru că slujeşte aceloraşi obiective. Să-l contracarăm cu toate mijloacele, în special, cu cele ştiinţifice», a spus dr. Mihai Retegan, profesor universitar din Bucureşti. Iar dr. Gheorghe Postică, viceministrul Culturii, a declarat că „societatea trebuie să-şi urmeze calea argumentului, problema în cauză este a istoricilor şi la bază trebuie pus documentul şi nu emoţiile».
Cum a apărut fenomenul moldovenismului, cine sunt părinţii fondatori ai acestuia şi cum Internaţionala a III-a Comunistă, o reţea globală de spionaj bolşevic, creată de URSS, a dezbinat România — sunt întrebările la care istoricul Gheorghe Cojocaru răspunde prin publicarea, în premieră, a volumului de documente „COMINTERNUL şi originile moldovenismului». Lansarea excepţională a cărţii la Chişinău a reunit istorici de marcă din România şi RM, provocând o dezbatere pe marginea teoriei discutate, la fel de actuală şi de periculoasă pentru români.
Pentru prima dată, Gheorghe Cojocaru publică cele mai importante documente ale Cominternului, interzise până nu demult, pe care le-a descoperit în arhivele din Moscova, Kiev, Bucureşti şi Chişinău. Istoricul reconstituie pe etape teoria moldovenismului, devenită apoi politică de stat, ce urmărea formarea unei naţiuni noi, cea moldovenească, negând originile comune ale românilor şi luând în considerare doar aspectele locale ale moldovenilor, degradaţi din punct de vedere lingvistic sub influenţa limbilor rusă şi ucraineană. Cititorii au prilejul să afle şi numele unor români care au trădat, devenind uneltele bolşevicilor în crearea forţată dintâi a RASSM, apoi a RSSM, în ideea sovietizării întregii Românii.
De asemenea, el descrie consecinţele devastatoare ale noii construcţii etnoculturale pentru spiritualitatea românească. Potrivit autorului, cei care au câştigat în confruntarea amintită au fost nişte handicapaţi mintal şi întrebarea istoricului este, într-un fel, provocatoare: „Putem noi oare permite astăzi unor descendenţi din această ramură a handicapaţilor mintali să ne domine psihologic, intelectual şi politic?».
„Din punct de vedere politic, moldovenii nu sunt români…» — vă amintiţi această declaraţie a actualilor lideri comunişti? Face parte din teoria cominternistă. În 2001, odată cu instalarea PCRM la guvernare, a fost resuscitat şi moldovenismul.
„Au fost promovate o serie de legi prin care moldovenismul a început să devină o ideologie de stat şi s-au făcut presiuni asupra oamenilor care nu au acceptat-o. În situaţia în care suntem dominaţi în continuare de acest fenomen, autorităţile, societatea civilă, înainte de toate, trebuie să aibă curajul să demaşte această minciună a secolului XX privind profilul identitar al românilor din Moldova şi de peste Nistru, cu instrumentele documentare de rigoare», a menţionat Gheorghe Cojocaru.
„Ideea de a dezbina România nu a dispărut»
„Ideea de a dezbina România nu a dispărut. Aceasta nu este o poveste, pentru că şi acum se editează la Chişinău un ziar, „Moldova mare», care descrie planurile cunoscute încă din perioada Cominternului. În această propagandă şi acţiuni diversioniste s-au implicat şi rătăciţi, şi potlogari, şi de dincolo de Prut, şi cu origini de aici. Trebuie să reacţionăm în modul corespunzător», a declarat dr. Alexandru Moşanu. El a amintit despre dispariţia Declaraţiei de Independenţă a RM, o acţiune deliberată a fostei guvernări în timpul evenimentelor din luna aprilie.
Un alt exemplu invocat a fost şi redenumirea „hoţească» a Zilei Independenţei, din 27 august 1991, în Ziua Republicii. „Politrucii comuniştilor, care nu se ogoiesc încă, după ce au pierdut puterea, precizează că Ziua Naţională a RM ar trebui să fie ziua când a fost adoptată Declaraţia Sfatului Ţării din 2 decembrie 1917, când Republica Democratică Moldovenească se declara republică autonomă în cadrul Imperiului rus. Idealul multora rămâne ca acest teritoriu să rămână republică unională, în cadrul altui spaţiu politic», consideră Alexandru Moşanu. Totodată, el a propus autorităţilor să anuleze decizia comuniştilor şi să sărbătorim Ziua Naţională a RM pe 27 martie a fiecărui an, pentru că „exprimă idealul nostru».
„Moldovenismul trebuie abolit de parlament»
Dr. Nicolae Enciu, profesor la Universitatea „Alecu Russo» din Bălţi, a relevat că, deşi situaţia politică s-a schimbat după venirea la guvernare a Alianţei pentru Integrare Europeană, din punct de vedere politic, rămâne în vigoare acea concepţie comunistă de politică naţională de stat a RM, adoptată de fosta guvernare. „În prezent aceasta e nu doar depăşită, dar şi dăunătoare, din perspectiva integrării RM în familia europeană. Respectiva concepţie trebuie abolită de actualul parlament».
„Nici susţinătorii şi nici adversarii acestei teorii nu vor depune armele prea curând, deoarece primii se află în slujba cuiva şi inventează, peste secole, diferite mijloace de expansiune şi de control. Dacă ar fi să ne gândim la secolele XVIII-XIX, am avut de-a face cu Biserica pravoslavnică, care a dorit să ia pe toţi creştinii din Balcani sub autoritatea ei. După Primul Război Mondial, a fost Cominternul, care şi-a subordonat partidele comuniste din toată lumea.
După război, avem de-a face cu o ieşire la rampă a Bisericii ruse, a patriarhului Aleksie I. Moldovenismul rămâne la fel de periculos, pentru că slujeşte aceloraşi obiective. Să-l contracarăm cu toate mijloacele, în special, cu cele ştiinţifice», a spus dr. Mihai Retegan, profesor universitar din Bucureşti. Iar dr. Gheorghe Postică, viceministrul Culturii, a declarat că „societatea trebuie să-şi urmeze calea argumentului, problema în cauză este a istoricilor şi la bază trebuie pus documentul şi nu emoţiile».
STEFANITA- aliat
- Number of posts : 32
Age : 42
Localizare : Romania
Hobby : istoria
Registration date : 22/09/2009
Re: Dreptul la conștiința românească
Moldovenismul vine de la Moscova, ne spune istoricul Octavian Ţicu
În R.Moldova este atestată o deplasare în percepţia identităţii de către o parte a populaţiei, o confruntare între noţiuni baricadate -român — moldovean.
Moldovenismul este rezultatul ideologiei sovietice, inclusiv prin proiectarea unei imagini favorable a „naţiunii moldoveneşti» pe fundalul situaţiei critice din România comunistă.
Senzaţia de a face parte dintr-o supraputere a stimulat sensibilizarea distinctivităţii între moldoveni şi români, a declarat în cadrul emisiunii «Rostul zilei» de la postul de radio «Vocea Basarabiei» directorul Institutului de Istorie şi Ştiinţe Politice al ULIM, Octavian Ţicu
Într-o amplă discuţie cu jurnalistul Valeriu Saharneanu, istoricul a explicat în detalii procesul de apariţie şi perpetuare în timp a noţiunii de „naţiune moldovenească», create artificial de către Moscova. Rusia nu a recunoscut niciodată Basarabia ca pământ românesc, „ceea ce ne face diferiţi de balticii, care aveau state independente la momentul ocupaţiei în rezultatul Pactului Moldotov-Ribbentrop». Prin diferite tertipuri staliniste, acţiuni subversive URSS a creat, în 1924, o naţiune artificială. Construcţia „naţiunii moldoveneşti» a fost masiv promovată după ocuparea sovietică din 1944.
Deşi au existat genocidul, foametea organizată, represiile, deportările, ideologia sovietică a inoculat permanent că între anii 1918-1940 în istoria RSSM a existat o perioadă neagră a „ocupaţiei române».
Asta atunci când basarabenii trăiau într-o ţară civilizată, oamenii de peste Nistru mureau de foame, erau împuşcaţi cu miile, iar în Ucraina au murit milioane de oameni în golodomorul organizat de sovietici !!!.
Octavian Ţicu spune că Ţările Baltice, care au avut o istorie similară de ocupaţie sovietică, au perceput consecinţele Pactului Moldotov-Ribbentrop ca pierderea independenţei statelor, distrugerea elitelor, deportarea şi distrugerea fizică a milioane de oameni. Până în 1956 balticii au opus rezistenţă directă regimului sovietic, iar apoi rezistenţă latentă.
În acelaşi timp, RSSM este un construct diferenţiat de Ţările Baltice, mai apropiat ţărilor din Asia. Ţicu spune că sovieticii au investit mult în crearea moldovenismului, construcţia identităţii fiind promovată de elita sovietică. Mai mult, chiar şi după declararea independenţei, elitele{mare parte rusificate} din R.Moldova au promovat miturie fondatoare ale moldovenismului.
În opinia istoricului Octavian Ţicu, unica soluţie de a reveni la normalitate este demitizarea moldovenismului prin politici educaţionale, care ar explica populaţiei că „noi facem parte din spaţiul cultural român şi că în afara lui suntem un fals istoric».
În R.Moldova este atestată o deplasare în percepţia identităţii de către o parte a populaţiei, o confruntare între noţiuni baricadate -român — moldovean.
Moldovenismul este rezultatul ideologiei sovietice, inclusiv prin proiectarea unei imagini favorable a „naţiunii moldoveneşti» pe fundalul situaţiei critice din România comunistă.
Senzaţia de a face parte dintr-o supraputere a stimulat sensibilizarea distinctivităţii între moldoveni şi români, a declarat în cadrul emisiunii «Rostul zilei» de la postul de radio «Vocea Basarabiei» directorul Institutului de Istorie şi Ştiinţe Politice al ULIM, Octavian Ţicu
Într-o amplă discuţie cu jurnalistul Valeriu Saharneanu, istoricul a explicat în detalii procesul de apariţie şi perpetuare în timp a noţiunii de „naţiune moldovenească», create artificial de către Moscova. Rusia nu a recunoscut niciodată Basarabia ca pământ românesc, „ceea ce ne face diferiţi de balticii, care aveau state independente la momentul ocupaţiei în rezultatul Pactului Moldotov-Ribbentrop». Prin diferite tertipuri staliniste, acţiuni subversive URSS a creat, în 1924, o naţiune artificială. Construcţia „naţiunii moldoveneşti» a fost masiv promovată după ocuparea sovietică din 1944.
Deşi au existat genocidul, foametea organizată, represiile, deportările, ideologia sovietică a inoculat permanent că între anii 1918-1940 în istoria RSSM a existat o perioadă neagră a „ocupaţiei române».
Asta atunci când basarabenii trăiau într-o ţară civilizată, oamenii de peste Nistru mureau de foame, erau împuşcaţi cu miile, iar în Ucraina au murit milioane de oameni în golodomorul organizat de sovietici !!!.
Octavian Ţicu spune că Ţările Baltice, care au avut o istorie similară de ocupaţie sovietică, au perceput consecinţele Pactului Moldotov-Ribbentrop ca pierderea independenţei statelor, distrugerea elitelor, deportarea şi distrugerea fizică a milioane de oameni. Până în 1956 balticii au opus rezistenţă directă regimului sovietic, iar apoi rezistenţă latentă.
În acelaşi timp, RSSM este un construct diferenţiat de Ţările Baltice, mai apropiat ţărilor din Asia. Ţicu spune că sovieticii au investit mult în crearea moldovenismului, construcţia identităţii fiind promovată de elita sovietică. Mai mult, chiar şi după declararea independenţei, elitele{mare parte rusificate} din R.Moldova au promovat miturie fondatoare ale moldovenismului.
În opinia istoricului Octavian Ţicu, unica soluţie de a reveni la normalitate este demitizarea moldovenismului prin politici educaţionale, care ar explica populaţiei că „noi facem parte din spaţiul cultural român şi că în afara lui suntem un fals istoric».
STEFANITA- aliat
- Number of posts : 32
Age : 42
Localizare : Romania
Hobby : istoria
Registration date : 22/09/2009
Re: Dreptul la conștiința românească
Curtea Imperială din Sankt Petersburg în anul 1840: „Moldova şi Valahia sunt ţări locuite de un popor care are o singură origine, o singură limbă, o singură Credinţă, în pofida separaţiei lor pe plan civil, ele au avut necontenit o singură soartă comună: au suferit împreună de-a lungul secolelor, purtând aceeaşi cruce grea, iar acum sorb o nouă viaţă din acelaşi izvor dătător de viaţă. Ele au acelaşi trecut, acelaşi prezent şi, bineînţeles – acelaşi viitor!” („Despre situaţia învăţământului în Principatele Moldovei şi Valahiei” în Revista Ministerului Instrucţiunii Publice, fasculul 29, secţiunea IV, Petersburg, 1840, pagina 7).
Sursă document și traducere:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Sursă document și traducere:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Dreptul la conștiința românească
Revista Pentru Adevăr, Septembrie 2010
ptadevar.wordpress.com
Ce este Moldova?
În lume existăm... 10.000.000 de moldoveni. Acum, teritoriul pe care trăim e împărţit de trei state: România, Republica Moldova şi Ucraina. De ce?
Pentru că întâmplările trecutului nostru nu ne-au fost favorabile, de vreo două sute de ani încoace. Moldovenii au devenit un fel de bile de biliard pe masa imperiilor Otoman şi Rus, care ne-au sfâşiat ţara în 1812. Partea de est a fost inclusă forţat în Imperiul
Rus. Apoi, în 1859 moldovenii de pe partea dreaptă a Prutului s-au unit cu ceilalţi
români şi au format o ţară mai mare, România.
Pe noi au încercat să ne convingă că suntem altceva decât ei, că ar trebui să nu ne mai uităm peste Prut, ci doar peste Nistru. Dar peste Prut ne era capitala, Iaşul, şi mormântul lui Ştefan cel Mare!
Ştiaţi că...
Moldovenii care se bat cu pumnul în piept că n-au nimic cu românii, de fapt nu sunt moldoveni adevăraţi, ci altceva? Sunt „moldovenii” pe care i-au dorit ruşii. Pentru că în felul acesta ei au pierdut legătura cu partea dreaptă a Prutului, în felul acesta s-au
înstrăinat şi au început să devină ceea ce sunt astăzi... vreo trei milioane de rătăcitori, fără nici un sens şi motiv. Pradă uşoară pentru imperiu.
Ce este Moldova?
Una dintre ţările pe care valahii, cum îi numeau străinii, şi românii, cum se numeau ei înşişi, au întemeiat-o în secolul XIV. Celelalte două se numeau Ţara Românească (sau Muntenia) şi Transilvania. Moldova s-a extins repede, „de la munte până la mare” şi până la Nistru. Într-o scrisoare adresată unui conducător străin, Ştefan cel Mare
numeşte Ţara Românească, „l’altra Valachia” (cealaltă Valahie). Adică îşi considera propria ţară... o Valahie. (ţară a românilor).
Cum au fost privaţi moldovenii dintre Prut şi Nistru de şansa construirii statului lor propriu:
-prin instalarea unui hotar pe râul Prut, în 1812.
-prin absenţa lor de la momentul creării unui stat al întregului popor care trăia în Moldova şi Muntenia – România.
-prin inocularea, începând cu 1924, dar mai ales, din 1940, a ideii că moldovean înseamnă altceva decât român.
Moldovean nu înseamnă „altceva decât român”, m o l d o v e a n înseamnă „român”.
Se ştie că numele ţării Moldova are ca origine denumirea râului în jurul căruia s-a constituit prima capitală a Moldovei, prin 1360 – Baia.
În 1813, Imperiul Rus decide să dea un nume pământului moldovenesc dintre Prut şi Nistru, ca să-l deosebească de Moldova şi de celelalte pământuri româneşti, ca să
poată pretinde că el reprezintă altceva. Numele dat acestui teritoriu a fost „Basarabia”.
Moldovean înseamnă „fiu al Moldovei”, iar Moldova e una singură, şi nedespărţită în veci de nimeni – de la Munte şi până la Mare, din Carpaţi până la Nistru. Moldovean înseamnă că nu vom accepta niciodată să ni se dicteze de la Moscova cum trebuie să fim, ce trebuie să fim şi să facem, nu ne vom împăca niciodată cu minciuna că trebuie să trăim despărţiţi de cei care sunt de-un sânge cu noi, ne poartă numele, ne sărbătoresc sărbătorile, îşi fac cruce şi spun „Tatăl Nostru” aşa cum îl spunem şi noi.
Moldovean înseamnă legătura cu tot ceea ce se află pe partea dreaptă a Prutului.
[...]
Amintiţi-vă cum i-au împuşcat pe conducătorii voştri, ca să nu mai ridicaţi niciodată capul din ţărână, ca să vă supuneţi şi să deveniţi pe atâta timp înainte mână de lucru ieftină în kolhozurile şi sovhozurile lor.
Amintiţi-vă de cei 300.000 de oameni morţi de foame în 1946-1947, de sutele de mii de deportaţi în Siberia, mulţi dintre care nu s-au mai întors niciodată de acolo.
Amintiţi-vă de casele voastre frumoase, pe care sovieticii le-au furat ca să le folosească ei, iar când v-aţi întors în 1956 din Siberia, aţi fost nevoiţi să luaţi totul de la zero, pentru că nu vă lăsau să vă recăpătaţi proprietatea.
Amintiţi-vă de străbunicii, bunicii şi taţii voştri transformaţi în „cetăţeni sovietici” în mod ilegal şi duşi să lupte pe front într-un război care nu era al lor, în vagoane pe care scria „Za Stalina”, iar ei nici măcar nu ştiau cine-i acesta.
Amintiţi-vă cum ne-au distrus natura, cum ne-au tăiat pădurile şi ne-au murdărit solul cu scârnăviile lor chimice, pentru ca Moldova noastră dragă să devină „livada Uniunii Sovietice”, să producă din plin, consumându-şi toate resursele mediului. Ce-a mai rămas acum din codrii noştri? Câte mii de tone de sol fertil pierdem anual din cauza eroziunii? Şi cum a început sudul nostru să se transforme, încetul cu încetul, într-un
deşert?
ptadevar.wordpress.com
Ce este Moldova?
În lume existăm... 10.000.000 de moldoveni. Acum, teritoriul pe care trăim e împărţit de trei state: România, Republica Moldova şi Ucraina. De ce?
Pentru că întâmplările trecutului nostru nu ne-au fost favorabile, de vreo două sute de ani încoace. Moldovenii au devenit un fel de bile de biliard pe masa imperiilor Otoman şi Rus, care ne-au sfâşiat ţara în 1812. Partea de est a fost inclusă forţat în Imperiul
Rus. Apoi, în 1859 moldovenii de pe partea dreaptă a Prutului s-au unit cu ceilalţi
români şi au format o ţară mai mare, România.
Pe noi au încercat să ne convingă că suntem altceva decât ei, că ar trebui să nu ne mai uităm peste Prut, ci doar peste Nistru. Dar peste Prut ne era capitala, Iaşul, şi mormântul lui Ştefan cel Mare!
Ştiaţi că...
Moldovenii care se bat cu pumnul în piept că n-au nimic cu românii, de fapt nu sunt moldoveni adevăraţi, ci altceva? Sunt „moldovenii” pe care i-au dorit ruşii. Pentru că în felul acesta ei au pierdut legătura cu partea dreaptă a Prutului, în felul acesta s-au
înstrăinat şi au început să devină ceea ce sunt astăzi... vreo trei milioane de rătăcitori, fără nici un sens şi motiv. Pradă uşoară pentru imperiu.
Ce este Moldova?
Una dintre ţările pe care valahii, cum îi numeau străinii, şi românii, cum se numeau ei înşişi, au întemeiat-o în secolul XIV. Celelalte două se numeau Ţara Românească (sau Muntenia) şi Transilvania. Moldova s-a extins repede, „de la munte până la mare” şi până la Nistru. Într-o scrisoare adresată unui conducător străin, Ştefan cel Mare
numeşte Ţara Românească, „l’altra Valachia” (cealaltă Valahie). Adică îşi considera propria ţară... o Valahie. (ţară a românilor).
Cum au fost privaţi moldovenii dintre Prut şi Nistru de şansa construirii statului lor propriu:
-prin instalarea unui hotar pe râul Prut, în 1812.
-prin absenţa lor de la momentul creării unui stat al întregului popor care trăia în Moldova şi Muntenia – România.
-prin inocularea, începând cu 1924, dar mai ales, din 1940, a ideii că moldovean înseamnă altceva decât român.
Moldovean nu înseamnă „altceva decât român”, m o l d o v e a n înseamnă „român”.
Se ştie că numele ţării Moldova are ca origine denumirea râului în jurul căruia s-a constituit prima capitală a Moldovei, prin 1360 – Baia.
În 1813, Imperiul Rus decide să dea un nume pământului moldovenesc dintre Prut şi Nistru, ca să-l deosebească de Moldova şi de celelalte pământuri româneşti, ca să
poată pretinde că el reprezintă altceva. Numele dat acestui teritoriu a fost „Basarabia”.
Moldovean înseamnă „fiu al Moldovei”, iar Moldova e una singură, şi nedespărţită în veci de nimeni – de la Munte şi până la Mare, din Carpaţi până la Nistru. Moldovean înseamnă că nu vom accepta niciodată să ni se dicteze de la Moscova cum trebuie să fim, ce trebuie să fim şi să facem, nu ne vom împăca niciodată cu minciuna că trebuie să trăim despărţiţi de cei care sunt de-un sânge cu noi, ne poartă numele, ne sărbătoresc sărbătorile, îşi fac cruce şi spun „Tatăl Nostru” aşa cum îl spunem şi noi.
Moldovean înseamnă legătura cu tot ceea ce se află pe partea dreaptă a Prutului.
[...]
Amintiţi-vă cum i-au împuşcat pe conducătorii voştri, ca să nu mai ridicaţi niciodată capul din ţărână, ca să vă supuneţi şi să deveniţi pe atâta timp înainte mână de lucru ieftină în kolhozurile şi sovhozurile lor.
Amintiţi-vă de cei 300.000 de oameni morţi de foame în 1946-1947, de sutele de mii de deportaţi în Siberia, mulţi dintre care nu s-au mai întors niciodată de acolo.
Amintiţi-vă de casele voastre frumoase, pe care sovieticii le-au furat ca să le folosească ei, iar când v-aţi întors în 1956 din Siberia, aţi fost nevoiţi să luaţi totul de la zero, pentru că nu vă lăsau să vă recăpătaţi proprietatea.
Amintiţi-vă de străbunicii, bunicii şi taţii voştri transformaţi în „cetăţeni sovietici” în mod ilegal şi duşi să lupte pe front într-un război care nu era al lor, în vagoane pe care scria „Za Stalina”, iar ei nici măcar nu ştiau cine-i acesta.
Amintiţi-vă cum ne-au distrus natura, cum ne-au tăiat pădurile şi ne-au murdărit solul cu scârnăviile lor chimice, pentru ca Moldova noastră dragă să devină „livada Uniunii Sovietice”, să producă din plin, consumându-şi toate resursele mediului. Ce-a mai rămas acum din codrii noştri? Câte mii de tone de sol fertil pierdem anual din cauza eroziunii? Şi cum a început sudul nostru să se transforme, încetul cu încetul, într-un
deşert?
Subiecte similare
» oameni de știință
» nou in cinematografia romaneasca
» Muzică românească
» Ce se mai intampla in economia romaneasca/ moldoveneasca
» nou in cinematografia romaneasca
» Muzică românească
» Ce se mai intampla in economia romaneasca/ moldoveneasca
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum