Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
2 participanți
Pagina 1 din 1
Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Vlad Filat
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Vlad Filat (n. 6 mai 1969, satul Lăpuşna, raionul Hînceşti) este un politician din Republica Moldova, care a deţinut funcţia de ministru de stat în Guvernul Republicii Moldova (1999).
Biografie
Vlad Filat s-a născut la data de 6 mai 1969 în satul Lăpuşna (raionul Hînceşti). După absolvirea în anul 1986 a Şcolii medii din Lăpuşna, şi-a satisfăcut stagiul militar obligatoriu în cadrul Armatei URSS (1987-1989). A studiat apoi la Tehnicumul Cooperativ din Republica Moldova (1989-1990) şi la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Facultatea de Drept (1990-1994).
Între anii 1994-1998, Vlad Filat iniţiază şi conduce mai multe afaceri în România, fiind director general la "RoMold Trading SRL" din Iaşi (1994-1997) şi preşedinte al Consiliului administrativ al Societăţii "Dosoftei" din Iaşi (1997-1998). Revine în Republica Moldova în anul 1998, fiind numit în funcţia de director general al Departamentului Privatizare şi Administrare a Proprietăţii de Stat. În perioada 12 martie - 12 noiembrie 1999, a îndeplinit funcţia de Ministru de Stat în Guvernul Republicii Moldova. În anul 2000, a fost ales vicepreşedinte al Partidului Democrat din Moldova şi a revenit în afaceri.
În urma alegerilor martie 2005, Vlad Filat a obţinut mandatul de parlamentar pe listele Blocului Moldova Democrată. A candidat pentru funcţia de primar general al Municipiului Chişinău la alegerile din 3 iunie 2007 acumulând 8,3% voturi.
Vlad Filat este preşedintele Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM). Congresul de constituire a PLDM a avut loc la 8 decembrie 2007.
Este căsătorit şi are doi copii.
-------------------------------------------------------------------------------------
Linkuri:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Vlad Filat (n. 6 mai 1969, satul Lăpuşna, raionul Hînceşti) este un politician din Republica Moldova, care a deţinut funcţia de ministru de stat în Guvernul Republicii Moldova (1999).
Biografie
Vlad Filat s-a născut la data de 6 mai 1969 în satul Lăpuşna (raionul Hînceşti). După absolvirea în anul 1986 a Şcolii medii din Lăpuşna, şi-a satisfăcut stagiul militar obligatoriu în cadrul Armatei URSS (1987-1989). A studiat apoi la Tehnicumul Cooperativ din Republica Moldova (1989-1990) şi la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Facultatea de Drept (1990-1994).
Între anii 1994-1998, Vlad Filat iniţiază şi conduce mai multe afaceri în România, fiind director general la "RoMold Trading SRL" din Iaşi (1994-1997) şi preşedinte al Consiliului administrativ al Societăţii "Dosoftei" din Iaşi (1997-1998). Revine în Republica Moldova în anul 1998, fiind numit în funcţia de director general al Departamentului Privatizare şi Administrare a Proprietăţii de Stat. În perioada 12 martie - 12 noiembrie 1999, a îndeplinit funcţia de Ministru de Stat în Guvernul Republicii Moldova. În anul 2000, a fost ales vicepreşedinte al Partidului Democrat din Moldova şi a revenit în afaceri.
În urma alegerilor martie 2005, Vlad Filat a obţinut mandatul de parlamentar pe listele Blocului Moldova Democrată. A candidat pentru funcţia de primar general al Municipiului Chişinău la alegerile din 3 iunie 2007 acumulând 8,3% voturi.
Vlad Filat este preşedintele Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM). Congresul de constituire a PLDM a avut loc la 8 decembrie 2007.
Este căsătorit şi are doi copii.
-------------------------------------------------------------------------------------
Linkuri:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Ultima editare efectuata de catre Beauty in Mier 30 Sept 2009 - 4:48, editata de 5 ori
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Vlad Filat la Moldova1: 25 septembrie 2009
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Ultima editare efectuata de catre Beauty in Mier 30 Sept 2009 - 5:26, editata de 1 ori
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Ultima editare efectuata de catre Beauty in Mier 30 Sept 2009 - 5:29, editata de 2 ori
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Discursul dlui Vlad Filat,
Prim-ministru al Republicii Moldova în şedinţa Parlamentului pentru investirea Guvernului Republicii Moldova
Onorată asistenţă, domnilor deputaţi!
Pe 29 iulie am încheiat încă o etapă în lupta noastră pentru Libertate, Democraţie şi Adevăr. Speranţele societăţii s-au îndreptat spre partidele care şi-au asumat drept obiectiv depăşirea efectelor crizei economico-financiare, reabilitarea instituţiilor democratice şi integrarea autentică în Uniunea Europeană. Suntem conştienţi de moştenirea grea lăsată de guvernarea anterioară, însă angajamentul luat în faţa cetăţenilor nu ne permite nici pentru o clipă să ezităm, să facem trimitere la problemele existente şi să ne eschivăm de la uriaşa responsabilitate pentru destinele ţării noastre.
Vreau să asigur cetăţenii că îmi asum conştient şi plenar funcţia de Prim Ministru al Republicii Moldova, iar împreună cu colegii mei din Alianţa pentru Integrarea Europeană, împreună cu echipa guvernamentală – ne asumăm întreaga responsabilitate pentru guvernarea pe care o instaurăm astăzi. Nu suntem un guvern de sacrificiu, nici unul „tehnic” şi incolor. Acest Guvern exprimă voinţa politică de schimbare manifestată prin votul cetăţenilor.
Guvernul va opune haosului – ordinea, amatorismului – competenţa, sabotajului – consecvenţa, iar populismului – realismul. Vreau să asigur cetăţenii că pentru noul Guvern cuvîntul de ordine va fi responsabilitatea pentru soarta ţării şi a poporului, iar mandatul nostru are 4 ani şi îl vom duce cinstit, energic şi cu demnitate pînă la capăt. În acelaşi timp, vom construi o societate consolidată şi solidară, în care fiecare cetăţean va fi interesat direct în realizarea obiectivelor asumate de către Guvern.
Guvernul îşi va structura activitatea în conformitate cu următoarele priorităţi naţionale:
1. Europenizarea ţării şi integrarea Republicii Moldova în spaţiul valoric, de securitate şi de bunăstare european.
2. Reintegrarea ţării prin identificarea unei soluţii viabile şi durabile a diferendului transnistrean.
3. Asigurarea supremaţiei legii şi edificarea statului de drept.
4. Depăşirea crizei economico-financiare şi asigurarea creşterii economice incluzive.
5. Descentralizarea puterii şi asigurarea autonomiei locale prin demontarea „verticalei puterii” şi aplicarea principiilor şi normelor europene în domeniul administraţiei publice.
Stimaţi deputaţi,
Guvernul va activa în conformitate cu principiul separării şi independenţei puterilor legislativă, executivă şi judecătorească. În acelaşi timp, vom urmări aplicarea uniformă şi corectă a legilor şi a principiului egalităţii tuturor în faţa legii. Guvernul realizează că justiţia independentă reprezintă elementul-cheie al statului de drept şi al unei guvernări democratice şi este instrumentul care trebuie să asigure suportul necesar pentru celelalte reforme. Doar un sistem de drept bine organizat şi o justiţie funcţională poate asigura atragerea investiţiilor, lupta cu corupţia, combaterea criminalităţii şi protecţia drepturilor omului. Din aceste motive, Guvernul va acorda un rol deosebit edificării statului de drept, implicit prin iniţierea unor reforme de ordin structural şi procedural în justiţie.
Reforma în justiţie va viza mai multe domenii şi anume: modificarea structurii şi competenţelor Consiliului Superior al Magistraturii, prin crearea unui consiliu bicameral: Camera Procurilor şi Camera Judecătorilor; finalizarea reformei procuraturii, demilitarizarea acesteia şi acordarea statutului de magistraţi procurorilor; reformarea instituţiei avocaturii şi acordarea asistenţei juridice garantate de stat; reformarea mecanismului de executare a hotărîrilor judecătoreşti şi implementarea sistemului de executori judecătoreşti privaţi; lichidarea instanţelor economice şi preluarea competenţelor acestora de către instanţele de drept comun cu specializarea pe colegii/secţiuni după caz; realizarea unei serii de reforme de ordin procedural orientate spre îmbunătăţirea calitativă a actului de justiţie.
Guvernul va acorda o atenţie deosebită instruirii profesionale, dar şi responsabilizării magistraţilor pentru pronunţarea unor hotărîri vădit ilegale şi pentru comiterea unor acte de corupţie. În această ordine de idei, guvernul va acţiona în regres, prompt şi fără nici o excepţie împotriva magistraţilor care pronunţă hotărîri ce prejudiciază cetăţeanul şi statul.
Stimaţi deputaţi,
Libertatea presei din Republica Moldova a fost îngrădită sistemic şi metodic. Contrar cerinţelor legale, accesul la informaţie a avut un caracter declarativ, în realitate fiind izolat ermetic. Licenţele radio şi TV au fost acordate exclusiv pe criterii politice. Radioul şi Televiziunea Publică au uitat ce înseamnă principiile pluralismului şi echidistanţei. La capitolul „Libertatea presei în lume” ţara noastră a coborît pe locul 150, alături de statele africane.
Guvernul va acţiona în vederea liberalizării spaţiului mediatic şi garantării libertăţii de exprimare.
În mod prioritar, Guvernul va iniţia reforma legislaţiei ce reglementează activitatea mass-media şi, în primul rînd, Codul Audiovizualului. IPNA „Teleradio-Moldova” va fi reformată pentru a i se asigura libertatea editorială şi mai mult profesionalism. Reforma va viza asigurarea independenţei Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi a Consiliului de Observatori al IPNA „Teleradio-Moldova”. Urmează a fi create, totodată, condiţiile necesare pentru dezvoltarea mass-media şi pentru stimularea investiţiilor în presa autohtonă.
Pentru asigurarea accesului la informaţie, Guvernul va iniţia modificarea Codului Contravenţional în vederea înăspririi pedepselor pentru îngrădirea accesului la informaţie şi neoferirea informaţiilor de interes public în termenele stabilite de lege etc.
Guvernul va miza pe sprijinul presei în edificarea statului de drept şi atingerea obiectivului de europenizare a Republicii Moldova.
Un alt partener pe care-l vedem în acest sens este societatea civilă. Mizăm pe un parteneriat real şi vom face tot posibilul pentru a asigura dezvoltarea dinamică a sectorului asociativ. Vom crea un cadru instituţional pentru cooperarea între autorităţile publice şi societatea civilă, care va stimula implicarea ONG-urilor în procesul de elaborare, implementare şi evaluare a politicilor publice.
Guvernul va demonta „verticala puterii” şi va aplica principiile şi normele europene în domeniul administraţiei publice. Apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană se poate produce doar în condiţiile unui stat în care structurile puternic ierarhizate sunt înlocuite cu structuri descentralizate, transparente şi flexibile, întemeiate pe supremaţia drepturilor şi libertăţilor civile. Vom corela reforma administraţiei centrale cu cea a administraţiei locale. Descentralizarea şi asigurarea autonomiei locale reale va constitui una dintre preocupările de bază ale Guvernului. În acest sens, va fi dezvoltat cadrul legal, normativ şi instituţional corespunzător pentru a asigura transferul de competenţă către autorităţile publice locale, inclusiv în domeniul finanţelor publice, şi a întări capacitatea lor administrativă.
Guvernul va elimina practicile vicioase de alocare pe criterii politice a mijloacelor bugetare pentru investiţii autorităţilor locale.
La nivel central Guvernul va iniţia restructurarea profundă a administraţiei publice centrale în vederea creării unui cadru instituţional eficient, funcţional şi durabil, bazat pe supremaţia legii şi acordarea unor servicii publice calitative populaţiei. Noi vom moderniza serviciile publice prin reducerea birocraţiei, eficientizarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor cu impact pozitiv maxim asupra cetăţenilor. Guvernul va recurge la o reformă a serviciilor desconcentrate, restabilind, totodată instituţia oficiului teritorial al Guvernului.
Onorat Parlament,
Preocuparea de fond a echipei noastre de guvernare va fi calitatea vieţii cetăţeanului. Pentru că trăind în Europa, vorbind la nesfîrşit despre Europa, avem un nivel de trai comparabil cu cel de pe continentele cele mai înapoiate. Vom raporta toate acţiunile noastre la acest obiectiv. Pentru realizarea lui va fi necesară mobilizarea întregii societăţi.
În condiţii de criză, relansarea economiei devine una dintre priorităţile principale ale programului nostru de modernizare şi europenizare a ţării. Guvernul va acţiona, în vederea schimbării paradigmei de dezvoltare a ţării de la o economie bazată pe consum şi importuri la o economie bazată pe investiţii, inovaţii şi competitivitate. Descentralizarea, demonopolizarea şi dereglementarea activităţilor economice – sunt obiectivele noastre majore. Vreau să asigur oamenii de afaceri că nu vor mai pierde luni de zile în aşteptarea autorizaţiilor şi licenţelor, nu se vor căciuli în faţa funcţionarilor de stat care inventează zeci de bariere pentru a-şi spori importanţa. Caracatiţa corupţiei în administraţia de stat va fi nimicită fără milă, indiferent de culoarea politică sau funcţiile celor corupţi.
Cunoaştem cu toţii situaţia tragică a sutelor de mii de familii despărţite din cauza lipsei locurilor de muncă bine plătite aici, în Republica Moldova. Nu putem miza pe o societate puternică atît timp, cît un cetăţean activ şi bine pregătit din punct de vedere profesional nu-şi poate asigura familia prin munca sa. De aceea, prin politicile noastre economice vom acţiona energic pentru ca economia naţională să devină una competitivă, capabilă să creeze locuri de muncă sigure şi bine plătite, iar întreaga societate, fiecare cetăţean în parte să simtă şi să se bucure de o creştere economică sănătoasă, organică şi echilibrată.
Pe plan extern Guvernul va relua negocierile cu Fondul Monetar Internaţional, cu alte instituţii financiare internaţionale şi cu ţări donatoare pentru a obţine sprijinul necesar implementării programului de recuperare economică şi acoperirea insuficienţei de mijloace bugetare.
Pe plan intern vom dezvolta un dialog permanent cu mediul de afaceri pe care îl percepem ca pe un partener sigur în dezvoltarea ţării. Guvernul îşi asumă dinamizarea reformei regulatorii, creşterea transparenţei sistemului de autorizare a afacerii prin reducerea numărului de domenii supuse autorizării/licenţierii, diminuarea restricţiilor la import-export şi debirocratizarea procedurilor administrative de autorizare. Vreau să asigur mediul de afaceri că inspecţiile şi controalele vor fi drastic diminuate, iar orice intervenţie nejustificată a organelor de control va fi curmată din rădăcini.
Guvernul va asigura tuturor persoanelor respectarea drepturilor legale asupra proprietăţilor şi investiţiilor efectuate în Republica Moldova. Competiţia liberă va stimula crearea unei economii funcţionale, care va servi ca bază pentru dezvoltarea afacerilor şi crearea noilor locuri de muncă. În acest sens, Guvernul va reforma sistemul de salarizare în sectorul public, astfel încît fiecare angajat aflat în serviciul societăţii să fie mîndru de funcţia respectivă.
Una dintre preocupările Guvernului va fi fortificarea securităţii energetice a ţării printr-un dialog permanent cu principalii furnizori de resurse energetice, în special gaze naturale şi energie electrică. Pentru a diversifica şi asigura stocuri de rezervă şi interconexiuni alternative vom investi bani publici dar şi mijloace atrase din mediul privat. Accentul va fi pus pe sporirea capacităţilor proprii de generare a energiei electrice, pe modernizarea şi diversificarea celor existente. Guvernul va sprijini restabilirea şi modernizarea liniilor de interconexiune cu Ucraina, extinderea capacităţilor de interconexiune cu România şi în proiectele green-field, va stimula investiţiile în energia regenerabilă.
Una din cele mai importante ramuri ale economie naţionale, agricultura, parcurge o etapă extrem de dificilă. Aici vom reacţiona în regim de urgenţă pentru a salva ramuri de importanţă strategică şi a nu permite ruinarea producătorului agricol. Guvernul va susţine modernizarea sectorului agrar, dotarea tehnică a entităţilor agricole, extinderea sistemelor eficiente de irigaţie, optimizarea structurii înfiinţărilor agricole şi extinderea spectrului de culturi agricole cultivate în ţară. Vom susţine, de asemenea, crearea unităţilor de aprovizionare cu input-uri moderne şi calitative pentru agricultură şi celor de colectare a produselor agricole. Una dintre acţiunile imediate ale Guvernului va fi deblocarea situaţiei în sectorul viti-vinicol prin soluţionarea problemei achiziţionării strugurilor.
Stimaţi deputaţi,
În domeniul dezvoltării antreprenoriatului, comerţului şi atragerea investiţiilor, politicile Guvernului vor urmări redresarea actualelor tendinţe, prin acoperirea treptată a necesităţilor interne de consum cu servicii şi produse autohtone. Astfel, urmează să generăm un trend pozitiv în evoluţia balanţei comerţului extern.
Vom stimula implicarea cetăţenilor Republicii Moldova în crearea de bunuri şi servicii, inclusiv pentru export, şi ambiţia noastră este să ajungem, cel puţin, la dublarea numărului de întreprinderi mici şi mijlocii.
Resursele venite prin transferuri de peste hotare vor beneficia de condiţii adecvate pentru investiţii în noi afaceri şi proiecte investiţionale. În acelaşi timp, Guvernul va lua măsuri de susţinere a cetăţenilor reveniţi în ţară de la munci de peste hotare.
Vom reduce în mod esenţial presiunile regulatorii asupra activităţilor economice, generate atît la nivelul legislaţiei, cît şi al actelor normative emise de tot felul de autorităţi. Iar fiecare proiect nou de act normativ sau de modificare a legislaţiei în vigoare va fi supus evaluării sub aspectul impactului său regulator.
Piaţa internă de bunuri şi servicii va fi liberalizată, iar monopolurile în acest domeniu – desfiinţate. Eliminarea acestora va contribui la deblocarea operaţiunilor de import-export şi la înviorarea schimburilor comerciale.
Politicii bugetar-fiscale îi revine un rol esenţial în crearea condiţiilor pentru buna desfăşurare a activităţilor economice. Ea trebuie să devină una stimulatorie şi să încurajeze activitatea economică legală. În acest sens, Guvernul va reduce povara fiscală şi va simplifica sistemul de impozite şi taxe, prin optimizarea cheltuielilor publice şi majorarea investiţiilor publice productive.
Prevenirea blocajelor financiare la nivelul bugetului public naţional va întări siguranţa financiară a bugetului şi va păstra banii veniţi de la contribuabili în circuitul economic. În acelaşi timp, adoptarea şi aplicarea de proceduri fiscale şi vamale moderne vor spori previzibilitatea şi transparenţa politicilor în aceste domenii.
Veniturile quasi-fiscale la buget, cum ar fi plăţile efectuate de către populaţie şi agenţii economici pentru aşa-numitele servicii contra plată prestate de către instituţiile publice, urmează a fi reduse.
Sursele de finanţare a deficitului bugetar vor fi diversificate printr-un instrumentariu eficient şi cît mai necostisitor. Prezumăm limitarea mărimii deficitului bugetar la 2 % din PIB pe perioada următorilor 4 ani.
Principala instituţie a sistemului bancar din Republica Moldova – Banca Naţională - se va bucura de gradul necesar şi firesc de independenţă. Practicile de exploatare abuzivă a instrumentelor ei şi a rezervelor valutare ale ţării vor fi curmate. Banca Naţională este responsabilă de politica monetar-creditară, de asigurarea stabilităţii preţurilor, de creşterea eficienţei sistemului bancar. În acest sens, instituţia urmează să-şi îmbunătăţească mecanismele de supraveghere a băncilor comerciale.
Onorată asistenţă!
Securitatea socială are o importanţă primordială. Sistemul de protecţie socială va fi reformat şi aliniat la standardele şi practicile europene. Aceste procese vor avea drept rezultat reducerea sărăciei, a inegalităţii şi a inechităţii în societate şi sprijinirea reală a familiilor, a copiilor, a pensionarilor şi, în mod special, a persoanelor socialmente vulnerabile.
Guvernul va acţiona în vederea asigurării unui sprijin eficient familiilor cu copii, mai ales a celor aflate în dificultate, substituind treptat indemnizaţiile cu un sistem de alocaţii familiale. Compensaţiile nominative vor ceda treptat locul unui sistem de asistenţă socială bazat pe testarea veniturilor reale şi evaluarea nevoilor, iar indicatorul de referinţă - venitul lunar minim garantat al familiilor vulnerabile – va fi majorat. Mecanismul de protecţie socială a persoanelor cu dizabilităţi va fi perfecţionat şi va avea la bază echitatea şi eficienţa. Guvernul va promova consecvent conceptul de incluziune socială, pentru ca nimeni să nu se simtă exclus din societate, indiferent şi în pofida oricăror handicapuri. Vom iniţia reforma sistemului de stabilire a dizabilităţii pentru a preveni speculaţiile, marginalizarea şi nedreptăţile frecvente din acest domeniu. Asistenţa socială şi protecţia copilului va fi transformată într-o largă platformă pentru dezvoltarea parteneriatelor public-private în beneficiul celor afectaţi.
În contextul politicilor sociale, în calitatea mea de Prim-ministru, vreau să asigur fiecare cetăţean luat în parte că ne vom onora toate obligaţiile sociale, iar salariile şi pensiile vor fi achitate integral şi la timp.
Stimaţi colegi,
O guvernare responsabilă şi eficientă trebuie sa aibă ca finalitate sănătatea şi bunăstarea cetăţenilor. Sănătatea fizică este inseparabilă de cea morală. Noi vom aborda domeniul sănătăţii publice ca pe o prioritate şi vom urmări ca fiecare cetăţean sa aibă acces la servicii medicale de calitate. Către anul 2013, Guvernul îşi propune să îmbunătăţească semnificativ o serie de indicatori sociali majori: creşterea speranţei de viaţă pînă la 70 ani, reducerea ratei mortalităţii infantile pînă la 10 cazuri la 1000 de copii născuţi vii, reducerea ratei mortalităţii materne pînă la 17 cazuri la 100 000 născuţi vii, reducerea incidenţei TBC – pînă la 100 cazuri la 100 000 populaţie.
Guvernul va urmări dezvoltarea şi eficientizarea sistemului de ocrotire a sănătăţii pentru ca toţi cetăţenii să poată beneficia de întregul set de servicii medicale primare. Vom investi în infrastructură şi în programe de sănătate cu un larg impact social. Guvernul va orienta asistenţa medicală primară spre nevoile familiei şi ale comunităţii, astfel încît către anul 2013 sa ne apropiem de standardele europene în ceea ce priveşte indicatorii principali de sănătate.
Stimaţi colegi,
Educaţia are o importanţă majoră pentru redresarea economică şi socială a Republicii Moldova, dar şi pentru promovarea valorilor europene şi democratice în ţară. Politicile Guvernului vor avea drept scop asigurarea accesului la educaţie pentru toţi, sporirea calităţii educaţiei şi îmbunătăţirea condiţiilor de activitate în învăţămînt.
Guvernul va face tot posibilul ca în termeni restrînşi să convingă prin politici adecvate profesorii, elevii, studenţii şi părinţii că educaţia este o prioritate naţională. Acest lucru se va materializa, în special, prin salarii decente, o infrastructură modernă şi şanse egale la educaţie pentru fiecare copil.
Guvernul pledează pentru eliminarea politicului din şcoală şi pentru respectarea cu stricteţe a autonomiei universitare. Vom aplica politici menite să extindă reţeaua şi să ridice calitatea instituţiilor preşcolare. Vom reforma politica salarială avînd drept obiectiv corelarea salariilor pedagogilor cu salariul mediu pe economie. Vom implementa pas cu pas prevederea europeană prin care şcoala va garanta cunoaşterea la cel mai înalt nivel a limbii de stat de către toţi copiii ţării. Vom promova, de asemenea, studierea facultativă a religiei în şcoală. Vă asigur, stimaţi cetăţeni, că problemele educaţiei vor fi în permanenţă pe agenda Guvernului şi a Prim-ministrului.
Stimaţi colegi,
Guvernul va crea condiţiile necesare pentru relansarea proceselor culturale şi va asigura accesul larg al cetăţenilor la viaţa culturală şi la Patrimoniul Cultural Naţional. Noi înţelegem cultura ca factor primordial al păstrării şi dezvoltării identităţii naţionale şi vom crea cadrul necesar de dezvoltare şi de manifestare a diversităţii culturale. Guvernul vede în dezvoltarea artelor contemporane un mijloc de afirmare a culturii naţionale şi va aplica măsurile de rigoare pentru păstrarea şi dezvoltarea Patrimoniului Cultural Naţional. Vom sprijini uniunile de creaţie şi vom reglementa statutul artistului în scopul susţinerii efective a artiştilor şi a creaţiei lor. Este în interesul Guvernului să asigure conectarea fenomenului cultural din Republica Moldova la circuitele culturale regionale şi internaţionale, îmbunătăţind astfel imaginea ţării în lume.
În domeniul tineretului Guvernul va urmări crearea condiţiilor necesare pentru realizarea plenară a potenţialului tinerilor în viaţa politică, economică, socială şi culturală a ţării. Politicile de tineret vor fi promovate inter-sectorial, de la susţinerea iniţiativelor de afaceri la protecţia socială a tinerilor şi a familiilor tinere. Vom acţiona în vederea integrării social-economice a tinerilor, inclusiv a celor vulnerabili şi excluşi social. O altă ţintă a politicilor de tineret va fi diminuarea exodului forţat şi crearea condiţiilor pentru revenirea tinerilor în ţară.
Guvernul este conştient de faptul ca respectarea drepturilor cetăţenilor care aparţin minorităţilor naţionale sunt precondiţii importante pentru stabilitatea şi dezvoltarea cu succes a Republicii Moldova ca stat independent şi prosper. Guvernul îşi propune constituirea unui „demos” bazat pe valori democratice comune pentru toţi cetăţenii, indiferent de apartenenţa lor etnica şi lingvistica. In acest scop vom elabora, cu participarea largă a societăţii civile şi a organizaţiilor internaţionale relevante, o Concepţie de Stat cu privire la integrarea cetăţenilor de alte etnii în viaţa social-culturală şi politică a Republicii Moldova. Voi sublinia cu acest prilej că, în corespundere cu obligaţiile asumate de către Republica Moldova în cadrul OSCE şi Consiliul Europei, Guvernul are misiunea de a crea pentru minoritari condiţii şi oportunităţi adecvate de a învaţa limba de stat.
Stimaţi deputaţi!
Ţin să vă asigur că la elaborarea tuturor politicilor sociale, economice şi de alt ordin vom lua în calcul şi perspectiva de reintegrare a ţării. La fel ca şi relansarea economică, restabilirea statului de drept şi integrarea europeană, pentru noi reintegrarea ţării va fi un obiectiv de primă importanţă.
Viziunea noastră la acest capitol este una cît se poate de clară: reintegrarea ţării urmează să se producă în baza şi în limitele Constituţiei Republicii Moldova, a cadrului legislativ în vigoare şi a standardelor internaţionale. Noi pledăm pentru soluţionarea problemei transnistrene exclusiv pe cale paşnică, prin intermediul unui proces de negocieri transparent, în cadrul formatului 5+2.
Guvernul va utiliza atît posibilităţile interne pe care le are la dispoziţie în acest sens, cît şi pe cele externe. Vorbind de posibilităţi interne, mă refer, în primul rînd, la condiţii de activitate economică şi de afaceri atractive, o democraţie funcţională, un sistem social performant şi o justiţie independentă. Toate împreună vor convinge cetăţenii din regiunea de est că un viitor sigur şi prosper e posibil doar într-o Moldovă integră şi democratică. Prin posibilităţile diplomatice în problema reglementării diferendului transnistrean înţelegem să promovăm un mesaj coerent, să dăm dovadă de corectitudine şi consecvenţă în raport cu partenerii externi.
În domeniul politicii externe Guvernul va promova o activitate diplomatică care va avea ca scop major asigurarea stabilităţii politice interne necesare pentru promovarea consecventă a reformelor dictate de imperativul integrării europene a ţării, depăşirea consecinţelor crizei financiare şi economice, precum şi pentru continuarea eforturilor de reglementare durabilă a problemei transnistrene.
Integrarea europeană va fi prioritatea absolută a politicii externe a ţării. Republica Moldova este geografic şi cultural un stat european cu un viitor european. Însă acest viitor nu va fi atins prin declaraţii, ci prin acţiuni. Guvernul se angajează să implementeze cu determinare şi voinţă valorile şi standardele europene în toate domeniile: politic, economic şi social. În raport cu Uniunea Europeană, Guvernul Republicii Moldova va negocia şi semna Acordul de Asociere cu UE, care va oferi ţării noastre noi oportunităţi şi perspective previzibile în următoarele domenii de cooperare: liberalizarea regimului de vize, crearea zonei de liber schimb aprofundat şi comprehensiv, integrarea economică şi asigurarea securităţii energetice prin aderarea la piaţa energetică europeană. În acelaşi context, pentru a promova cît mai eficient agenda noastră europeană, vom acorda o atenţie deosebită lărgirii grupului de prieteni ai Republicii Moldova în cadrul Uniunii Europene. Guvernul va pleda în continuare pentru creşterea rolului UE în soluţionarea conflictului transnistrean.
În relaţiile cu statele vecine, Guvernul va promova o politică de cooperare şi bună vecinătate şi va depune eforturi sporite pentru a normaliza şi impulsiona cooperarea bilaterală şi transfrontalieră cu România şi Ucraina, pentru a dezvolta relaţii privilegiate bazate pe pragmatism şi abordări moderne, în contextul procesului de integrare europeană.
În relaţiile cu România, Guvernul va aboli regimul discriminatoriu de vize introdus pentru cetăţenii români de către guvernarea precedentă; va semna Convenţia privind micul trafic la frontiera moldo-română; va propune Guvernului României şi va promova elaborarea unei strategii de dezvoltare a relaţiilor bilaterale; va soluţiona în spirit european chestiunile legate de acordurile bilaterale; va iniţia un parteneriat strategic de lungă durată în domeniul integrării europene; va atrage experienţa valoroasă ce ţine de armonizarea legislaţiei şi implementarea acquis-ului comunitar.
În relaţiile cu Ucraina, Guvernul va promova cooperarea bilaterală în toate domeniile de interes comun: securitatea energetică, cooperarea regională, integrarea europeană, reglementarea conflictului transnistrean, aprofundarea cooperării economice bilaterale; reglementarea raporturilor de proprietate. Dezvoltarea cu succes a cooperării bilaterale ne-ar permite să edificăm un parteneriat strategic moldo-ucrainean.
Pornind de la parteneriatul strategic cu Federaţia Rusă, convenit prin Tratatul Politic de Bază moldo-rus semnat în 2001, dezvoltarea şi aprofundarea relaţiilor bilaterale se vor baza pe principiile egalităţii suverane, respectului mutual, cooperării reciproc avantajoase. O atenţie deosebită vom acorda coerenţei dialogului politic bilateral şi dezvoltării relaţiilor economice bazate pe transparenţă, pragmatism, previzibilitate şi respectarea intereselor reciproce. Guvernul pledează pentru o interacţiune strînsă cu Federaţia Rusă atît în plan bilateral, cît şi în cadrul mecanismelor consacrate de negocieri în formatul 5+2, valorificînd în deplină măsură aportul Rusiei în vederea identificării unei soluţii cuprinzătoare şi viabile a conflictului transnistrean cu respectul suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova.
În relaţiile cu Statele Unite ale Americii, Guvernul va depune eforturile necesare in vederea iniţierii unui Parteneriat Strategic bazat pe următoarele principii: sprijin din partea Statelor Unite pentru suveranitatea, independenţa, integritatea teritorială şi inviolabilitatea frontierelor Republicii Moldova; consolidarea Republicii Moldova ca stat independent, suveran şi democratic, capabil să contribuie la securitatea şi prosperitatea cetăţenilor săi, dar şi ai întregii Europe; încurajarea şi susţinerea eforturilor Republicii Moldova în vederea aprofundării legăturilor sale politice, economice sociale şi de securitate cu Comunitatea Euro-Atlantică; susţinerea integrării depline a Republicii Moldova în UE.
Cooperarea regională şi internaţională va avea ca scop definitoriu promovarea agendei de integrare europeană a Republicii Moldova. În acest context, Republica Moldova va urmări intensificarea cooperării politice, de securitate şi comerciale cu/în cadrul organizaţiilor din regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est, la care suntem parte şi anume: Iniţiativa Central Europeană (ICE), CEFTA, Consiliul Cooperării Regionale (Ex-Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-est), Procesul de Cooperare Politică în Sud Estul Europei, OCMN, RACVIAC. De asemenea, consideram importantă dezvoltarea dialogului inter-guvernamental şi cooperarea economică în cadrul CSI.
Organizaţiile internaţionale, în particular ONU, OSCE şi Consiliul Europei, vor continua să rămînă o platformă importantă pentru promovarea obiectivelor noastre strategice de integrare europeană, democratizare şi modernizare a ţării, reîntregire teritorială a ţării, întărire a suveranităţii şi independenţei şi dezvoltare a parteneriatelor strategice cu principalii actori internaţionali.
Stimaţi colegi,
Îmi permiteţi să spun cîteva lucruri despre relaţiile cu opoziţia. Noi vom depune toate eforturile pentru a depăşi stereotipul că opoziţia este un duşman. Trebuie să rămînă în trecut atitudinea ostilă faţă de cei care gîndesc altfel. Vom fi deschişi, vom accepta critica obiectivă şi vom respecta toate drepturile opoziţiei. Există mecanisme civilizate de cooperare cu opoziţia pentru binele ţării, în interesul fiecărui cetăţean. Dacă opoziţia va percepe pozitiv mesajul nostru şi va urma modelul propriu statelor democratice în relaţiile putere-opoziţie, atunci societatea va avea numai de cîştigat.
În final, vreau să menţionez că viaţa este mult mai dinamică şi imprevizibilă decît orice document. Globalizarea, efectele ecologice, crizele mondiale de proporţii, conflictele regionale, pericolul terorismului ş.a. sunt provocările noului secol şi mileniu. Nimeni nu ne poate garanta fără echivoc o stabilitate politică, economică şi de altă natură pe continent şi în lume. Dincolo de aceste incertitudini, vreau să-mi exprim ferma convingere că Guvernul pe care am onoarea să-l reprezint îşi va îndeplini cu demnitate Programul asumat şi va răspunde competent şi responsabil aşteptărilor societăţii noastre, ale fiecărui cetăţean. Cred cu tărie într-o Moldovă unită în faţa dificultăţilor, în uriaşele energii creatoare de bunuri şi valori prezente în societatea noastră, sunt convins în reuşita acestui Guvern, a fiecărui cetăţean în parte, a ţării noastre – Republica Moldova.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Prim-ministru al Republicii Moldova în şedinţa Parlamentului pentru investirea Guvernului Republicii Moldova
Onorată asistenţă, domnilor deputaţi!
Pe 29 iulie am încheiat încă o etapă în lupta noastră pentru Libertate, Democraţie şi Adevăr. Speranţele societăţii s-au îndreptat spre partidele care şi-au asumat drept obiectiv depăşirea efectelor crizei economico-financiare, reabilitarea instituţiilor democratice şi integrarea autentică în Uniunea Europeană. Suntem conştienţi de moştenirea grea lăsată de guvernarea anterioară, însă angajamentul luat în faţa cetăţenilor nu ne permite nici pentru o clipă să ezităm, să facem trimitere la problemele existente şi să ne eschivăm de la uriaşa responsabilitate pentru destinele ţării noastre.
Vreau să asigur cetăţenii că îmi asum conştient şi plenar funcţia de Prim Ministru al Republicii Moldova, iar împreună cu colegii mei din Alianţa pentru Integrarea Europeană, împreună cu echipa guvernamentală – ne asumăm întreaga responsabilitate pentru guvernarea pe care o instaurăm astăzi. Nu suntem un guvern de sacrificiu, nici unul „tehnic” şi incolor. Acest Guvern exprimă voinţa politică de schimbare manifestată prin votul cetăţenilor.
Guvernul va opune haosului – ordinea, amatorismului – competenţa, sabotajului – consecvenţa, iar populismului – realismul. Vreau să asigur cetăţenii că pentru noul Guvern cuvîntul de ordine va fi responsabilitatea pentru soarta ţării şi a poporului, iar mandatul nostru are 4 ani şi îl vom duce cinstit, energic şi cu demnitate pînă la capăt. În acelaşi timp, vom construi o societate consolidată şi solidară, în care fiecare cetăţean va fi interesat direct în realizarea obiectivelor asumate de către Guvern.
Guvernul îşi va structura activitatea în conformitate cu următoarele priorităţi naţionale:
1. Europenizarea ţării şi integrarea Republicii Moldova în spaţiul valoric, de securitate şi de bunăstare european.
2. Reintegrarea ţării prin identificarea unei soluţii viabile şi durabile a diferendului transnistrean.
3. Asigurarea supremaţiei legii şi edificarea statului de drept.
4. Depăşirea crizei economico-financiare şi asigurarea creşterii economice incluzive.
5. Descentralizarea puterii şi asigurarea autonomiei locale prin demontarea „verticalei puterii” şi aplicarea principiilor şi normelor europene în domeniul administraţiei publice.
Stimaţi deputaţi,
Guvernul va activa în conformitate cu principiul separării şi independenţei puterilor legislativă, executivă şi judecătorească. În acelaşi timp, vom urmări aplicarea uniformă şi corectă a legilor şi a principiului egalităţii tuturor în faţa legii. Guvernul realizează că justiţia independentă reprezintă elementul-cheie al statului de drept şi al unei guvernări democratice şi este instrumentul care trebuie să asigure suportul necesar pentru celelalte reforme. Doar un sistem de drept bine organizat şi o justiţie funcţională poate asigura atragerea investiţiilor, lupta cu corupţia, combaterea criminalităţii şi protecţia drepturilor omului. Din aceste motive, Guvernul va acorda un rol deosebit edificării statului de drept, implicit prin iniţierea unor reforme de ordin structural şi procedural în justiţie.
Reforma în justiţie va viza mai multe domenii şi anume: modificarea structurii şi competenţelor Consiliului Superior al Magistraturii, prin crearea unui consiliu bicameral: Camera Procurilor şi Camera Judecătorilor; finalizarea reformei procuraturii, demilitarizarea acesteia şi acordarea statutului de magistraţi procurorilor; reformarea instituţiei avocaturii şi acordarea asistenţei juridice garantate de stat; reformarea mecanismului de executare a hotărîrilor judecătoreşti şi implementarea sistemului de executori judecătoreşti privaţi; lichidarea instanţelor economice şi preluarea competenţelor acestora de către instanţele de drept comun cu specializarea pe colegii/secţiuni după caz; realizarea unei serii de reforme de ordin procedural orientate spre îmbunătăţirea calitativă a actului de justiţie.
Guvernul va acorda o atenţie deosebită instruirii profesionale, dar şi responsabilizării magistraţilor pentru pronunţarea unor hotărîri vădit ilegale şi pentru comiterea unor acte de corupţie. În această ordine de idei, guvernul va acţiona în regres, prompt şi fără nici o excepţie împotriva magistraţilor care pronunţă hotărîri ce prejudiciază cetăţeanul şi statul.
Stimaţi deputaţi,
Libertatea presei din Republica Moldova a fost îngrădită sistemic şi metodic. Contrar cerinţelor legale, accesul la informaţie a avut un caracter declarativ, în realitate fiind izolat ermetic. Licenţele radio şi TV au fost acordate exclusiv pe criterii politice. Radioul şi Televiziunea Publică au uitat ce înseamnă principiile pluralismului şi echidistanţei. La capitolul „Libertatea presei în lume” ţara noastră a coborît pe locul 150, alături de statele africane.
Guvernul va acţiona în vederea liberalizării spaţiului mediatic şi garantării libertăţii de exprimare.
În mod prioritar, Guvernul va iniţia reforma legislaţiei ce reglementează activitatea mass-media şi, în primul rînd, Codul Audiovizualului. IPNA „Teleradio-Moldova” va fi reformată pentru a i se asigura libertatea editorială şi mai mult profesionalism. Reforma va viza asigurarea independenţei Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi a Consiliului de Observatori al IPNA „Teleradio-Moldova”. Urmează a fi create, totodată, condiţiile necesare pentru dezvoltarea mass-media şi pentru stimularea investiţiilor în presa autohtonă.
Pentru asigurarea accesului la informaţie, Guvernul va iniţia modificarea Codului Contravenţional în vederea înăspririi pedepselor pentru îngrădirea accesului la informaţie şi neoferirea informaţiilor de interes public în termenele stabilite de lege etc.
Guvernul va miza pe sprijinul presei în edificarea statului de drept şi atingerea obiectivului de europenizare a Republicii Moldova.
Un alt partener pe care-l vedem în acest sens este societatea civilă. Mizăm pe un parteneriat real şi vom face tot posibilul pentru a asigura dezvoltarea dinamică a sectorului asociativ. Vom crea un cadru instituţional pentru cooperarea între autorităţile publice şi societatea civilă, care va stimula implicarea ONG-urilor în procesul de elaborare, implementare şi evaluare a politicilor publice.
Guvernul va demonta „verticala puterii” şi va aplica principiile şi normele europene în domeniul administraţiei publice. Apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană se poate produce doar în condiţiile unui stat în care structurile puternic ierarhizate sunt înlocuite cu structuri descentralizate, transparente şi flexibile, întemeiate pe supremaţia drepturilor şi libertăţilor civile. Vom corela reforma administraţiei centrale cu cea a administraţiei locale. Descentralizarea şi asigurarea autonomiei locale reale va constitui una dintre preocupările de bază ale Guvernului. În acest sens, va fi dezvoltat cadrul legal, normativ şi instituţional corespunzător pentru a asigura transferul de competenţă către autorităţile publice locale, inclusiv în domeniul finanţelor publice, şi a întări capacitatea lor administrativă.
Guvernul va elimina practicile vicioase de alocare pe criterii politice a mijloacelor bugetare pentru investiţii autorităţilor locale.
La nivel central Guvernul va iniţia restructurarea profundă a administraţiei publice centrale în vederea creării unui cadru instituţional eficient, funcţional şi durabil, bazat pe supremaţia legii şi acordarea unor servicii publice calitative populaţiei. Noi vom moderniza serviciile publice prin reducerea birocraţiei, eficientizarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor cu impact pozitiv maxim asupra cetăţenilor. Guvernul va recurge la o reformă a serviciilor desconcentrate, restabilind, totodată instituţia oficiului teritorial al Guvernului.
Onorat Parlament,
Preocuparea de fond a echipei noastre de guvernare va fi calitatea vieţii cetăţeanului. Pentru că trăind în Europa, vorbind la nesfîrşit despre Europa, avem un nivel de trai comparabil cu cel de pe continentele cele mai înapoiate. Vom raporta toate acţiunile noastre la acest obiectiv. Pentru realizarea lui va fi necesară mobilizarea întregii societăţi.
În condiţii de criză, relansarea economiei devine una dintre priorităţile principale ale programului nostru de modernizare şi europenizare a ţării. Guvernul va acţiona, în vederea schimbării paradigmei de dezvoltare a ţării de la o economie bazată pe consum şi importuri la o economie bazată pe investiţii, inovaţii şi competitivitate. Descentralizarea, demonopolizarea şi dereglementarea activităţilor economice – sunt obiectivele noastre majore. Vreau să asigur oamenii de afaceri că nu vor mai pierde luni de zile în aşteptarea autorizaţiilor şi licenţelor, nu se vor căciuli în faţa funcţionarilor de stat care inventează zeci de bariere pentru a-şi spori importanţa. Caracatiţa corupţiei în administraţia de stat va fi nimicită fără milă, indiferent de culoarea politică sau funcţiile celor corupţi.
Cunoaştem cu toţii situaţia tragică a sutelor de mii de familii despărţite din cauza lipsei locurilor de muncă bine plătite aici, în Republica Moldova. Nu putem miza pe o societate puternică atît timp, cît un cetăţean activ şi bine pregătit din punct de vedere profesional nu-şi poate asigura familia prin munca sa. De aceea, prin politicile noastre economice vom acţiona energic pentru ca economia naţională să devină una competitivă, capabilă să creeze locuri de muncă sigure şi bine plătite, iar întreaga societate, fiecare cetăţean în parte să simtă şi să se bucure de o creştere economică sănătoasă, organică şi echilibrată.
Pe plan extern Guvernul va relua negocierile cu Fondul Monetar Internaţional, cu alte instituţii financiare internaţionale şi cu ţări donatoare pentru a obţine sprijinul necesar implementării programului de recuperare economică şi acoperirea insuficienţei de mijloace bugetare.
Pe plan intern vom dezvolta un dialog permanent cu mediul de afaceri pe care îl percepem ca pe un partener sigur în dezvoltarea ţării. Guvernul îşi asumă dinamizarea reformei regulatorii, creşterea transparenţei sistemului de autorizare a afacerii prin reducerea numărului de domenii supuse autorizării/licenţierii, diminuarea restricţiilor la import-export şi debirocratizarea procedurilor administrative de autorizare. Vreau să asigur mediul de afaceri că inspecţiile şi controalele vor fi drastic diminuate, iar orice intervenţie nejustificată a organelor de control va fi curmată din rădăcini.
Guvernul va asigura tuturor persoanelor respectarea drepturilor legale asupra proprietăţilor şi investiţiilor efectuate în Republica Moldova. Competiţia liberă va stimula crearea unei economii funcţionale, care va servi ca bază pentru dezvoltarea afacerilor şi crearea noilor locuri de muncă. În acest sens, Guvernul va reforma sistemul de salarizare în sectorul public, astfel încît fiecare angajat aflat în serviciul societăţii să fie mîndru de funcţia respectivă.
Una dintre preocupările Guvernului va fi fortificarea securităţii energetice a ţării printr-un dialog permanent cu principalii furnizori de resurse energetice, în special gaze naturale şi energie electrică. Pentru a diversifica şi asigura stocuri de rezervă şi interconexiuni alternative vom investi bani publici dar şi mijloace atrase din mediul privat. Accentul va fi pus pe sporirea capacităţilor proprii de generare a energiei electrice, pe modernizarea şi diversificarea celor existente. Guvernul va sprijini restabilirea şi modernizarea liniilor de interconexiune cu Ucraina, extinderea capacităţilor de interconexiune cu România şi în proiectele green-field, va stimula investiţiile în energia regenerabilă.
Una din cele mai importante ramuri ale economie naţionale, agricultura, parcurge o etapă extrem de dificilă. Aici vom reacţiona în regim de urgenţă pentru a salva ramuri de importanţă strategică şi a nu permite ruinarea producătorului agricol. Guvernul va susţine modernizarea sectorului agrar, dotarea tehnică a entităţilor agricole, extinderea sistemelor eficiente de irigaţie, optimizarea structurii înfiinţărilor agricole şi extinderea spectrului de culturi agricole cultivate în ţară. Vom susţine, de asemenea, crearea unităţilor de aprovizionare cu input-uri moderne şi calitative pentru agricultură şi celor de colectare a produselor agricole. Una dintre acţiunile imediate ale Guvernului va fi deblocarea situaţiei în sectorul viti-vinicol prin soluţionarea problemei achiziţionării strugurilor.
Stimaţi deputaţi,
În domeniul dezvoltării antreprenoriatului, comerţului şi atragerea investiţiilor, politicile Guvernului vor urmări redresarea actualelor tendinţe, prin acoperirea treptată a necesităţilor interne de consum cu servicii şi produse autohtone. Astfel, urmează să generăm un trend pozitiv în evoluţia balanţei comerţului extern.
Vom stimula implicarea cetăţenilor Republicii Moldova în crearea de bunuri şi servicii, inclusiv pentru export, şi ambiţia noastră este să ajungem, cel puţin, la dublarea numărului de întreprinderi mici şi mijlocii.
Resursele venite prin transferuri de peste hotare vor beneficia de condiţii adecvate pentru investiţii în noi afaceri şi proiecte investiţionale. În acelaşi timp, Guvernul va lua măsuri de susţinere a cetăţenilor reveniţi în ţară de la munci de peste hotare.
Vom reduce în mod esenţial presiunile regulatorii asupra activităţilor economice, generate atît la nivelul legislaţiei, cît şi al actelor normative emise de tot felul de autorităţi. Iar fiecare proiect nou de act normativ sau de modificare a legislaţiei în vigoare va fi supus evaluării sub aspectul impactului său regulator.
Piaţa internă de bunuri şi servicii va fi liberalizată, iar monopolurile în acest domeniu – desfiinţate. Eliminarea acestora va contribui la deblocarea operaţiunilor de import-export şi la înviorarea schimburilor comerciale.
Politicii bugetar-fiscale îi revine un rol esenţial în crearea condiţiilor pentru buna desfăşurare a activităţilor economice. Ea trebuie să devină una stimulatorie şi să încurajeze activitatea economică legală. În acest sens, Guvernul va reduce povara fiscală şi va simplifica sistemul de impozite şi taxe, prin optimizarea cheltuielilor publice şi majorarea investiţiilor publice productive.
Prevenirea blocajelor financiare la nivelul bugetului public naţional va întări siguranţa financiară a bugetului şi va păstra banii veniţi de la contribuabili în circuitul economic. În acelaşi timp, adoptarea şi aplicarea de proceduri fiscale şi vamale moderne vor spori previzibilitatea şi transparenţa politicilor în aceste domenii.
Veniturile quasi-fiscale la buget, cum ar fi plăţile efectuate de către populaţie şi agenţii economici pentru aşa-numitele servicii contra plată prestate de către instituţiile publice, urmează a fi reduse.
Sursele de finanţare a deficitului bugetar vor fi diversificate printr-un instrumentariu eficient şi cît mai necostisitor. Prezumăm limitarea mărimii deficitului bugetar la 2 % din PIB pe perioada următorilor 4 ani.
Principala instituţie a sistemului bancar din Republica Moldova – Banca Naţională - se va bucura de gradul necesar şi firesc de independenţă. Practicile de exploatare abuzivă a instrumentelor ei şi a rezervelor valutare ale ţării vor fi curmate. Banca Naţională este responsabilă de politica monetar-creditară, de asigurarea stabilităţii preţurilor, de creşterea eficienţei sistemului bancar. În acest sens, instituţia urmează să-şi îmbunătăţească mecanismele de supraveghere a băncilor comerciale.
Onorată asistenţă!
Securitatea socială are o importanţă primordială. Sistemul de protecţie socială va fi reformat şi aliniat la standardele şi practicile europene. Aceste procese vor avea drept rezultat reducerea sărăciei, a inegalităţii şi a inechităţii în societate şi sprijinirea reală a familiilor, a copiilor, a pensionarilor şi, în mod special, a persoanelor socialmente vulnerabile.
Guvernul va acţiona în vederea asigurării unui sprijin eficient familiilor cu copii, mai ales a celor aflate în dificultate, substituind treptat indemnizaţiile cu un sistem de alocaţii familiale. Compensaţiile nominative vor ceda treptat locul unui sistem de asistenţă socială bazat pe testarea veniturilor reale şi evaluarea nevoilor, iar indicatorul de referinţă - venitul lunar minim garantat al familiilor vulnerabile – va fi majorat. Mecanismul de protecţie socială a persoanelor cu dizabilităţi va fi perfecţionat şi va avea la bază echitatea şi eficienţa. Guvernul va promova consecvent conceptul de incluziune socială, pentru ca nimeni să nu se simtă exclus din societate, indiferent şi în pofida oricăror handicapuri. Vom iniţia reforma sistemului de stabilire a dizabilităţii pentru a preveni speculaţiile, marginalizarea şi nedreptăţile frecvente din acest domeniu. Asistenţa socială şi protecţia copilului va fi transformată într-o largă platformă pentru dezvoltarea parteneriatelor public-private în beneficiul celor afectaţi.
În contextul politicilor sociale, în calitatea mea de Prim-ministru, vreau să asigur fiecare cetăţean luat în parte că ne vom onora toate obligaţiile sociale, iar salariile şi pensiile vor fi achitate integral şi la timp.
Stimaţi colegi,
O guvernare responsabilă şi eficientă trebuie sa aibă ca finalitate sănătatea şi bunăstarea cetăţenilor. Sănătatea fizică este inseparabilă de cea morală. Noi vom aborda domeniul sănătăţii publice ca pe o prioritate şi vom urmări ca fiecare cetăţean sa aibă acces la servicii medicale de calitate. Către anul 2013, Guvernul îşi propune să îmbunătăţească semnificativ o serie de indicatori sociali majori: creşterea speranţei de viaţă pînă la 70 ani, reducerea ratei mortalităţii infantile pînă la 10 cazuri la 1000 de copii născuţi vii, reducerea ratei mortalităţii materne pînă la 17 cazuri la 100 000 născuţi vii, reducerea incidenţei TBC – pînă la 100 cazuri la 100 000 populaţie.
Guvernul va urmări dezvoltarea şi eficientizarea sistemului de ocrotire a sănătăţii pentru ca toţi cetăţenii să poată beneficia de întregul set de servicii medicale primare. Vom investi în infrastructură şi în programe de sănătate cu un larg impact social. Guvernul va orienta asistenţa medicală primară spre nevoile familiei şi ale comunităţii, astfel încît către anul 2013 sa ne apropiem de standardele europene în ceea ce priveşte indicatorii principali de sănătate.
Stimaţi colegi,
Educaţia are o importanţă majoră pentru redresarea economică şi socială a Republicii Moldova, dar şi pentru promovarea valorilor europene şi democratice în ţară. Politicile Guvernului vor avea drept scop asigurarea accesului la educaţie pentru toţi, sporirea calităţii educaţiei şi îmbunătăţirea condiţiilor de activitate în învăţămînt.
Guvernul va face tot posibilul ca în termeni restrînşi să convingă prin politici adecvate profesorii, elevii, studenţii şi părinţii că educaţia este o prioritate naţională. Acest lucru se va materializa, în special, prin salarii decente, o infrastructură modernă şi şanse egale la educaţie pentru fiecare copil.
Guvernul pledează pentru eliminarea politicului din şcoală şi pentru respectarea cu stricteţe a autonomiei universitare. Vom aplica politici menite să extindă reţeaua şi să ridice calitatea instituţiilor preşcolare. Vom reforma politica salarială avînd drept obiectiv corelarea salariilor pedagogilor cu salariul mediu pe economie. Vom implementa pas cu pas prevederea europeană prin care şcoala va garanta cunoaşterea la cel mai înalt nivel a limbii de stat de către toţi copiii ţării. Vom promova, de asemenea, studierea facultativă a religiei în şcoală. Vă asigur, stimaţi cetăţeni, că problemele educaţiei vor fi în permanenţă pe agenda Guvernului şi a Prim-ministrului.
Stimaţi colegi,
Guvernul va crea condiţiile necesare pentru relansarea proceselor culturale şi va asigura accesul larg al cetăţenilor la viaţa culturală şi la Patrimoniul Cultural Naţional. Noi înţelegem cultura ca factor primordial al păstrării şi dezvoltării identităţii naţionale şi vom crea cadrul necesar de dezvoltare şi de manifestare a diversităţii culturale. Guvernul vede în dezvoltarea artelor contemporane un mijloc de afirmare a culturii naţionale şi va aplica măsurile de rigoare pentru păstrarea şi dezvoltarea Patrimoniului Cultural Naţional. Vom sprijini uniunile de creaţie şi vom reglementa statutul artistului în scopul susţinerii efective a artiştilor şi a creaţiei lor. Este în interesul Guvernului să asigure conectarea fenomenului cultural din Republica Moldova la circuitele culturale regionale şi internaţionale, îmbunătăţind astfel imaginea ţării în lume.
În domeniul tineretului Guvernul va urmări crearea condiţiilor necesare pentru realizarea plenară a potenţialului tinerilor în viaţa politică, economică, socială şi culturală a ţării. Politicile de tineret vor fi promovate inter-sectorial, de la susţinerea iniţiativelor de afaceri la protecţia socială a tinerilor şi a familiilor tinere. Vom acţiona în vederea integrării social-economice a tinerilor, inclusiv a celor vulnerabili şi excluşi social. O altă ţintă a politicilor de tineret va fi diminuarea exodului forţat şi crearea condiţiilor pentru revenirea tinerilor în ţară.
Guvernul este conştient de faptul ca respectarea drepturilor cetăţenilor care aparţin minorităţilor naţionale sunt precondiţii importante pentru stabilitatea şi dezvoltarea cu succes a Republicii Moldova ca stat independent şi prosper. Guvernul îşi propune constituirea unui „demos” bazat pe valori democratice comune pentru toţi cetăţenii, indiferent de apartenenţa lor etnica şi lingvistica. In acest scop vom elabora, cu participarea largă a societăţii civile şi a organizaţiilor internaţionale relevante, o Concepţie de Stat cu privire la integrarea cetăţenilor de alte etnii în viaţa social-culturală şi politică a Republicii Moldova. Voi sublinia cu acest prilej că, în corespundere cu obligaţiile asumate de către Republica Moldova în cadrul OSCE şi Consiliul Europei, Guvernul are misiunea de a crea pentru minoritari condiţii şi oportunităţi adecvate de a învaţa limba de stat.
Stimaţi deputaţi!
Ţin să vă asigur că la elaborarea tuturor politicilor sociale, economice şi de alt ordin vom lua în calcul şi perspectiva de reintegrare a ţării. La fel ca şi relansarea economică, restabilirea statului de drept şi integrarea europeană, pentru noi reintegrarea ţării va fi un obiectiv de primă importanţă.
Viziunea noastră la acest capitol este una cît se poate de clară: reintegrarea ţării urmează să se producă în baza şi în limitele Constituţiei Republicii Moldova, a cadrului legislativ în vigoare şi a standardelor internaţionale. Noi pledăm pentru soluţionarea problemei transnistrene exclusiv pe cale paşnică, prin intermediul unui proces de negocieri transparent, în cadrul formatului 5+2.
Guvernul va utiliza atît posibilităţile interne pe care le are la dispoziţie în acest sens, cît şi pe cele externe. Vorbind de posibilităţi interne, mă refer, în primul rînd, la condiţii de activitate economică şi de afaceri atractive, o democraţie funcţională, un sistem social performant şi o justiţie independentă. Toate împreună vor convinge cetăţenii din regiunea de est că un viitor sigur şi prosper e posibil doar într-o Moldovă integră şi democratică. Prin posibilităţile diplomatice în problema reglementării diferendului transnistrean înţelegem să promovăm un mesaj coerent, să dăm dovadă de corectitudine şi consecvenţă în raport cu partenerii externi.
În domeniul politicii externe Guvernul va promova o activitate diplomatică care va avea ca scop major asigurarea stabilităţii politice interne necesare pentru promovarea consecventă a reformelor dictate de imperativul integrării europene a ţării, depăşirea consecinţelor crizei financiare şi economice, precum şi pentru continuarea eforturilor de reglementare durabilă a problemei transnistrene.
Integrarea europeană va fi prioritatea absolută a politicii externe a ţării. Republica Moldova este geografic şi cultural un stat european cu un viitor european. Însă acest viitor nu va fi atins prin declaraţii, ci prin acţiuni. Guvernul se angajează să implementeze cu determinare şi voinţă valorile şi standardele europene în toate domeniile: politic, economic şi social. În raport cu Uniunea Europeană, Guvernul Republicii Moldova va negocia şi semna Acordul de Asociere cu UE, care va oferi ţării noastre noi oportunităţi şi perspective previzibile în următoarele domenii de cooperare: liberalizarea regimului de vize, crearea zonei de liber schimb aprofundat şi comprehensiv, integrarea economică şi asigurarea securităţii energetice prin aderarea la piaţa energetică europeană. În acelaşi context, pentru a promova cît mai eficient agenda noastră europeană, vom acorda o atenţie deosebită lărgirii grupului de prieteni ai Republicii Moldova în cadrul Uniunii Europene. Guvernul va pleda în continuare pentru creşterea rolului UE în soluţionarea conflictului transnistrean.
În relaţiile cu statele vecine, Guvernul va promova o politică de cooperare şi bună vecinătate şi va depune eforturi sporite pentru a normaliza şi impulsiona cooperarea bilaterală şi transfrontalieră cu România şi Ucraina, pentru a dezvolta relaţii privilegiate bazate pe pragmatism şi abordări moderne, în contextul procesului de integrare europeană.
În relaţiile cu România, Guvernul va aboli regimul discriminatoriu de vize introdus pentru cetăţenii români de către guvernarea precedentă; va semna Convenţia privind micul trafic la frontiera moldo-română; va propune Guvernului României şi va promova elaborarea unei strategii de dezvoltare a relaţiilor bilaterale; va soluţiona în spirit european chestiunile legate de acordurile bilaterale; va iniţia un parteneriat strategic de lungă durată în domeniul integrării europene; va atrage experienţa valoroasă ce ţine de armonizarea legislaţiei şi implementarea acquis-ului comunitar.
În relaţiile cu Ucraina, Guvernul va promova cooperarea bilaterală în toate domeniile de interes comun: securitatea energetică, cooperarea regională, integrarea europeană, reglementarea conflictului transnistrean, aprofundarea cooperării economice bilaterale; reglementarea raporturilor de proprietate. Dezvoltarea cu succes a cooperării bilaterale ne-ar permite să edificăm un parteneriat strategic moldo-ucrainean.
Pornind de la parteneriatul strategic cu Federaţia Rusă, convenit prin Tratatul Politic de Bază moldo-rus semnat în 2001, dezvoltarea şi aprofundarea relaţiilor bilaterale se vor baza pe principiile egalităţii suverane, respectului mutual, cooperării reciproc avantajoase. O atenţie deosebită vom acorda coerenţei dialogului politic bilateral şi dezvoltării relaţiilor economice bazate pe transparenţă, pragmatism, previzibilitate şi respectarea intereselor reciproce. Guvernul pledează pentru o interacţiune strînsă cu Federaţia Rusă atît în plan bilateral, cît şi în cadrul mecanismelor consacrate de negocieri în formatul 5+2, valorificînd în deplină măsură aportul Rusiei în vederea identificării unei soluţii cuprinzătoare şi viabile a conflictului transnistrean cu respectul suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova.
În relaţiile cu Statele Unite ale Americii, Guvernul va depune eforturile necesare in vederea iniţierii unui Parteneriat Strategic bazat pe următoarele principii: sprijin din partea Statelor Unite pentru suveranitatea, independenţa, integritatea teritorială şi inviolabilitatea frontierelor Republicii Moldova; consolidarea Republicii Moldova ca stat independent, suveran şi democratic, capabil să contribuie la securitatea şi prosperitatea cetăţenilor săi, dar şi ai întregii Europe; încurajarea şi susţinerea eforturilor Republicii Moldova în vederea aprofundării legăturilor sale politice, economice sociale şi de securitate cu Comunitatea Euro-Atlantică; susţinerea integrării depline a Republicii Moldova în UE.
Cooperarea regională şi internaţională va avea ca scop definitoriu promovarea agendei de integrare europeană a Republicii Moldova. În acest context, Republica Moldova va urmări intensificarea cooperării politice, de securitate şi comerciale cu/în cadrul organizaţiilor din regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est, la care suntem parte şi anume: Iniţiativa Central Europeană (ICE), CEFTA, Consiliul Cooperării Regionale (Ex-Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-est), Procesul de Cooperare Politică în Sud Estul Europei, OCMN, RACVIAC. De asemenea, consideram importantă dezvoltarea dialogului inter-guvernamental şi cooperarea economică în cadrul CSI.
Organizaţiile internaţionale, în particular ONU, OSCE şi Consiliul Europei, vor continua să rămînă o platformă importantă pentru promovarea obiectivelor noastre strategice de integrare europeană, democratizare şi modernizare a ţării, reîntregire teritorială a ţării, întărire a suveranităţii şi independenţei şi dezvoltare a parteneriatelor strategice cu principalii actori internaţionali.
Stimaţi colegi,
Îmi permiteţi să spun cîteva lucruri despre relaţiile cu opoziţia. Noi vom depune toate eforturile pentru a depăşi stereotipul că opoziţia este un duşman. Trebuie să rămînă în trecut atitudinea ostilă faţă de cei care gîndesc altfel. Vom fi deschişi, vom accepta critica obiectivă şi vom respecta toate drepturile opoziţiei. Există mecanisme civilizate de cooperare cu opoziţia pentru binele ţării, în interesul fiecărui cetăţean. Dacă opoziţia va percepe pozitiv mesajul nostru şi va urma modelul propriu statelor democratice în relaţiile putere-opoziţie, atunci societatea va avea numai de cîştigat.
În final, vreau să menţionez că viaţa este mult mai dinamică şi imprevizibilă decît orice document. Globalizarea, efectele ecologice, crizele mondiale de proporţii, conflictele regionale, pericolul terorismului ş.a. sunt provocările noului secol şi mileniu. Nimeni nu ne poate garanta fără echivoc o stabilitate politică, economică şi de altă natură pe continent şi în lume. Dincolo de aceste incertitudini, vreau să-mi exprim ferma convingere că Guvernul pe care am onoarea să-l reprezint îşi va îndeplini cu demnitate Programul asumat şi va răspunde competent şi responsabil aşteptărilor societăţii noastre, ale fiecărui cetăţean. Cred cu tărie într-o Moldovă unită în faţa dificultăţilor, în uriaşele energii creatoare de bunuri şi valori prezente în societatea noastră, sunt convins în reuşita acestui Guvern, a fiecărui cetăţean în parte, a ţării noastre – Republica Moldova.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Vlad Filat in Parlamentul European
29 septembrie 2009
part 1
part
part
part 4
29 septembrie 2009
part 1
part
part
part 4
Beauty- veteran
- Number of posts : 2697
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
15 octombrie 2015
Ridicarea imunității lui Vlad Filat, în legătură cu dosarul de la Banca de Economii.
Ridicarea imunității lui Vlad Filat, în legătură cu dosarul de la Banca de Economii.
Ultima editare efectuata de catre basaru in Lun 19 Oct 2015 - 23:15, editata de 1 ori
Re: Vlad Filat, fost premier al Republicii Moldova
Ultimul discurs al lui Vlad Filat în Parlament - 15 octombrie 2015
PLDM este decapitat.
PLDM este decapitat.
Subiecte similare
» Guvernul Republicii Moldova
» Parlamentul Republicii Moldova
» Presedintele Republicii Moldova
» CONSTITUŢIA Republicii Moldova
» Independenta Republicii Moldova
» Parlamentul Republicii Moldova
» Presedintele Republicii Moldova
» CONSTITUŢIA Republicii Moldova
» Independenta Republicii Moldova
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum