"Viata Basarabiei"
3 participanți
Pagina 1 din 1
"Viata Basarabiei"
Pe 24 ianuarie se implinesc 75 de ani de la apariţia revistei literare „Viaţa Basarabiei”,revista culturala interbelica,editata intre anii 1932-1944, de Asociatia culturala „Cuvânt Moldovenesc" ,"o asociatie pentru crearea, ajutorarea si sustinerea faptelor de cultura nationala si educatie cetateneasca", "va ajuta populatia din Basarabia în scop de-a progresa pe calea culturei nationale, educatiei cetatene ti si în domeniul economic, încurajând-o si sprijinind-o în toate începuturile bune." , al carei presedinte era Pan Halippa.
Cine este interesat de continutul acestei publicatii le gaseste pe
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
"La ţină din adunările intime ale colaboratorilor revistei, am spus că doresc să ştiu „Viaţa Basarabiei" nu opera mea, ci a tuturor participanţilor cu scrisul. De data aceasta mai adaog, că vreau să ştiu „Viaţa Basarabiei" în grija tuturor acelora cari simţesc româneşte, cari cugetă la întărirea românizmului în Basarabia, cari îşi dau seamă că înălţarea neamului şi statului român nu se poate fără basarabeni, cari înţăleg că la îmbogăţirea tezaurului cui-turei româneşti sânt chemaţi toţi românii, de ori unde s'ar trage, deci şi basarabenii; cari ştiu, cum, ştim şi noi, că mădularul cel mai vulnerabil în organizmul românesc şi partea cea mai ameninţată a statului naţional român este Basarabia, deci aici trebue să se adune toată puterea de rezistenţă a neamului, aic
i - - toată atenţia conducătorilor statului, aici — toată puterea de creaţiune a oamenilor dăruiţi de Dumnezeu, aici — toată jertfa cetăţenilor cu simţul de răspundere, aici — pregătirea pentru supremul efort românesc, dacă puteri duşmane neamului şi statului nostru ar încerca cu arma să ne tăgăduiască dreptul la viaţă.
Acesta ne-a fost gândul călăuzitor, când am conceput revista „Viaţa Basarabiei" şi acesta ni este cuvântul, cu care ne îndreptăm cătră intelectualii români de pretutindeni. Dacă lucrul nu s'ar fi văzut îndeajuns din No. întăi al publicaţiunii noastre, mai spunem şi de data aceasta că „Viaţa Basarabiei" vrea să fie o revistă de cultură românească şi, în măsura puterilor, de îndrumare în cultura generală. Ea vrea să cuprindă domenii cât mai întinse şi să fie de folos cât mai multor doritori de adevăr, frumos şi bine. Va reuşi, în măsura în care va fi sprijinit : cu scrisul a-celor cari vor răspunde la chemarea noastră şi cu banul acelora cari vor consimţi la mica jertfă ce le-o cere „Viaţa Basarabiei".
PAN. HALIPPA "
Viaţa Basarabiei" ANUL I. No.2 FEBRUARIE 1932
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
SUMARUL acestui numar:
Un cuvânt de multumire .............................................................. Pan. Halippa
Cântecul Soarelui (versuri)........................................................... Donar Munteanu
Introducere la| istoria Basarabiei sub stapânirea ruseasca.............. Alexandru Boldur
Amintiri. ........................................................ ............................Pan. Halippa
Geneneratia noastra (versuri) ..................................................... Iorgu Tudor
Spre pamântul fagaduintii (versuri)................. ..............................Elena Vasiliu-Hasnas
Sate basarabene......................................................................... Gh. V. Madan
Doina Basarabiei (versuri)............................................................ Al. I. Usurelul
basarabia (precizari istorice)......................................................... I. Zaborovschi
Romanta (versuri)........................................................................ Cesar Stoika
Suflatul Basarabiei subjugate........................................................ Ioan L Macovei
Viata (versuri) .............................................................................T. Lutcan
Statiuni preistorice în Basarabia................................................... P. Constantinescu-Iasi
Stihuri Centru zilele de azi (versuri) ............................................ Pan. Halippa
Cuvinte le îndrumare................................................................. Zamfir C- Arbore
Inceputurile publicisticei românesti în Basarabia ............................Liviu Marian
Puterea rugaciunii (versuri) ....................................................... Vasile L. Latcu
Importanta cetituluil extrascolar.................................................. Cons. Popescu
Stabs-capitan Mazurenco ........................................................... Th. Inculet
O scrisoare dela Tadeus Hajdau.................................................. T. G. Bulat
Criza agrara............................................................................. Teofil Ioncu
Cine este interesat de continutul acestei publicatii le gaseste pe
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
"La ţină din adunările intime ale colaboratorilor revistei, am spus că doresc să ştiu „Viaţa Basarabiei" nu opera mea, ci a tuturor participanţilor cu scrisul. De data aceasta mai adaog, că vreau să ştiu „Viaţa Basarabiei" în grija tuturor acelora cari simţesc româneşte, cari cugetă la întărirea românizmului în Basarabia, cari îşi dau seamă că înălţarea neamului şi statului român nu se poate fără basarabeni, cari înţăleg că la îmbogăţirea tezaurului cui-turei româneşti sânt chemaţi toţi românii, de ori unde s'ar trage, deci şi basarabenii; cari ştiu, cum, ştim şi noi, că mădularul cel mai vulnerabil în organizmul românesc şi partea cea mai ameninţată a statului naţional român este Basarabia, deci aici trebue să se adune toată puterea de rezistenţă a neamului, aic
i - - toată atenţia conducătorilor statului, aici — toată puterea de creaţiune a oamenilor dăruiţi de Dumnezeu, aici — toată jertfa cetăţenilor cu simţul de răspundere, aici — pregătirea pentru supremul efort românesc, dacă puteri duşmane neamului şi statului nostru ar încerca cu arma să ne tăgăduiască dreptul la viaţă.
Acesta ne-a fost gândul călăuzitor, când am conceput revista „Viaţa Basarabiei" şi acesta ni este cuvântul, cu care ne îndreptăm cătră intelectualii români de pretutindeni. Dacă lucrul nu s'ar fi văzut îndeajuns din No. întăi al publicaţiunii noastre, mai spunem şi de data aceasta că „Viaţa Basarabiei" vrea să fie o revistă de cultură românească şi, în măsura puterilor, de îndrumare în cultura generală. Ea vrea să cuprindă domenii cât mai întinse şi să fie de folos cât mai multor doritori de adevăr, frumos şi bine. Va reuşi, în măsura în care va fi sprijinit : cu scrisul a-celor cari vor răspunde la chemarea noastră şi cu banul acelora cari vor consimţi la mica jertfă ce le-o cere „Viaţa Basarabiei".
PAN. HALIPPA "
Viaţa Basarabiei" ANUL I. No.2 FEBRUARIE 1932
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
SUMARUL acestui numar:
Un cuvânt de multumire .............................................................. Pan. Halippa
Cântecul Soarelui (versuri)........................................................... Donar Munteanu
Introducere la| istoria Basarabiei sub stapânirea ruseasca.............. Alexandru Boldur
Amintiri. ........................................................ ............................Pan. Halippa
Geneneratia noastra (versuri) ..................................................... Iorgu Tudor
Spre pamântul fagaduintii (versuri)................. ..............................Elena Vasiliu-Hasnas
Sate basarabene......................................................................... Gh. V. Madan
Doina Basarabiei (versuri)............................................................ Al. I. Usurelul
basarabia (precizari istorice)......................................................... I. Zaborovschi
Romanta (versuri)........................................................................ Cesar Stoika
Suflatul Basarabiei subjugate........................................................ Ioan L Macovei
Viata (versuri) .............................................................................T. Lutcan
Statiuni preistorice în Basarabia................................................... P. Constantinescu-Iasi
Stihuri Centru zilele de azi (versuri) ............................................ Pan. Halippa
Cuvinte le îndrumare................................................................. Zamfir C- Arbore
Inceputurile publicisticei românesti în Basarabia ............................Liviu Marian
Puterea rugaciunii (versuri) ....................................................... Vasile L. Latcu
Importanta cetituluil extrascolar.................................................. Cons. Popescu
Stabs-capitan Mazurenco ........................................................... Th. Inculet
O scrisoare dela Tadeus Hajdau.................................................. T. G. Bulat
Criza agrara............................................................................. Teofil Ioncu
Ultima editare efectuata de catre basaru in Mar 14 Dec 2010 - 18:51, editata de 2 ori
Re: "Viata Basarabiei"
Despre lucrarile care au tratat istoria Basarabiei sub stapanirea ruseasca...
"Istoria Basarabiei subt stăpânirea rusească"
Alexandru Boldur Confereţiar universitar.
“Viaţa Basarabiei , Februarie 1932 anul 1, no 2“
----------------------------------------------------
Ar fi o mare cutezanţă să credem că cunoaştem istoria Basarabiei subt Ruşi. Există foarte puţine lucrări istorice atât în limba română cât şi în cea rusă.
Pentru Ruşi Basarabia a fost o provincie străină, alogenă. Istoricii ruşi îşi îndreptau atenţia mai mult asupra problemelor centrale a istoriei ruseşti, asupra acelor procese, cari aveau loc pe teritoriul populat de ruşii mari şi ruşii mici (velicoruşi şi maloruşi). In cea mai mare parte atenţia este îndreptată asupra problemelor provinciale pe atât, pe cât ele au avut vr’o însemnătate pentru istoria centrului. Aşa, de exemplu, există cercetări în istoria ţării Kiewului, ţării Pskowului, republicei Novgorodului, originei statului velicorus, în istoria socială a Ucrainei etc. Ca excepţie găsim şi lucrări la istoria Finlandei şi Poloniei.
Basarabia n’a avut noroc.
In afară de lucrarea lui Nacco*) care este insuficientă, fiind scrisă fără bază serioasă istorică, uneori chiar superficial şi tendenţios,—aproape până la sfârşitul veacului al XIX-lea nu a apărut nimic.
Lucrările istorice asupra Basarabiei au început să apară mai mult sau mai puţin regulat numai la finele secolului al XlX-lea şi inceputul secolului nostru.
Una din primele lucrări a fost cartea lui Batiuşcov „Basarabia”**) tendiţioasă şi prea sumară. Ea a fost întocmită în urma poruncei împăratului Alexandru III şi după gândul lui a trebuit să fie justificată stăpânirea rusească în Basarabia. Lucrarea nu a reuşit, deoarece nu numai c’a denaturat procesul istoric al vieţei Basarabiei, dar a fost şi lipsit de un criteriu ştiinţific.
Uneori ea degenerează în citarea calendaristică a evenimentelor şi anilor.
După această lucrare a apărut în 1900 în „Notele Societăţii Istorice din Odessa” şi separat lucrarea sus numitului Nacco “Administraţia civilă în Basarabia, Moldova şi Muntenia în 1806—1812″, conţinând în expunerea sa multe fapte interesante din aşa zisă „Arhiva Senatorilor”.
Primul pas spre studierea serioasă a istoriei provinciei noastre a fost făcut în domeniul bisericesc de A. Stadniţchi. Lucrarea lui despre Mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni (1894) a fost mult apreciată in literatura istorică.
Apoi pe de aproape a studiat istoria Basarabiei neobositul Ion Halippa, secretarul Comîsiunei Arhivelor Basarabene. Graţie muncei şi stăruinţelor lui au fost publicate trei volume de „Opere” (Truda) ale acestei Comisiuni (1900, 1902— 1907). Temele elaborate şi desvoltate în ele ne dovedesc calităţile savante de prim ordin ale acestui autor.
mai multe
"Istoria Basarabiei subt stăpânirea rusească"
Alexandru Boldur Confereţiar universitar.
“Viaţa Basarabiei , Februarie 1932 anul 1, no 2“
----------------------------------------------------
Ar fi o mare cutezanţă să credem că cunoaştem istoria Basarabiei subt Ruşi. Există foarte puţine lucrări istorice atât în limba română cât şi în cea rusă.
Pentru Ruşi Basarabia a fost o provincie străină, alogenă. Istoricii ruşi îşi îndreptau atenţia mai mult asupra problemelor centrale a istoriei ruseşti, asupra acelor procese, cari aveau loc pe teritoriul populat de ruşii mari şi ruşii mici (velicoruşi şi maloruşi). In cea mai mare parte atenţia este îndreptată asupra problemelor provinciale pe atât, pe cât ele au avut vr’o însemnătate pentru istoria centrului. Aşa, de exemplu, există cercetări în istoria ţării Kiewului, ţării Pskowului, republicei Novgorodului, originei statului velicorus, în istoria socială a Ucrainei etc. Ca excepţie găsim şi lucrări la istoria Finlandei şi Poloniei.
Basarabia n’a avut noroc.
In afară de lucrarea lui Nacco*) care este insuficientă, fiind scrisă fără bază serioasă istorică, uneori chiar superficial şi tendenţios,—aproape până la sfârşitul veacului al XIX-lea nu a apărut nimic.
Lucrările istorice asupra Basarabiei au început să apară mai mult sau mai puţin regulat numai la finele secolului al XlX-lea şi inceputul secolului nostru.
Una din primele lucrări a fost cartea lui Batiuşcov „Basarabia”**) tendiţioasă şi prea sumară. Ea a fost întocmită în urma poruncei împăratului Alexandru III şi după gândul lui a trebuit să fie justificată stăpânirea rusească în Basarabia. Lucrarea nu a reuşit, deoarece nu numai c’a denaturat procesul istoric al vieţei Basarabiei, dar a fost şi lipsit de un criteriu ştiinţific.
Uneori ea degenerează în citarea calendaristică a evenimentelor şi anilor.
După această lucrare a apărut în 1900 în „Notele Societăţii Istorice din Odessa” şi separat lucrarea sus numitului Nacco “Administraţia civilă în Basarabia, Moldova şi Muntenia în 1806—1812″, conţinând în expunerea sa multe fapte interesante din aşa zisă „Arhiva Senatorilor”.
Primul pas spre studierea serioasă a istoriei provinciei noastre a fost făcut în domeniul bisericesc de A. Stadniţchi. Lucrarea lui despre Mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni (1894) a fost mult apreciată in literatura istorică.
Apoi pe de aproape a studiat istoria Basarabiei neobositul Ion Halippa, secretarul Comîsiunei Arhivelor Basarabene. Graţie muncei şi stăruinţelor lui au fost publicate trei volume de „Opere” (Truda) ale acestei Comisiuni (1900, 1902— 1907). Temele elaborate şi desvoltate în ele ne dovedesc calităţile savante de prim ordin ale acestui autor.
mai multe
Re: "Viata Basarabiei"
“Amintiri” de Pan. Halippa
Viaţa Basarabiei , Februarie 1932 anul 1, no 2
Viaţa Basarabiei , Februarie 1932 anul 1, no 2
Printre cele câteva cărţi moldoveneşti, tipărite cu litere chirilice, care mi-au rămas dela sărmanul meu tată, vechi dascăl de biserică din satul Cubolta, este şi un „Calendar pentru bunul gospodar”, alcătuit de Ioan Ionescu, tipărit la Iaşi in 1845, „la Cantora Foii Săteşti” a lui M. Cogâlniceânu.
Câteva amintiri din copilăria mea depărtată sânt oarecum legate de acest calendar. Deşi nu era un calendar ca toate calendarele, cu indicaţia sărbătorilor şi sfinţilor pe toate zilele din an,— tata ţinea mult la el Sărbătorile cu toţi sfinţii tata le căuta şi le găsea uşor într’o psaltire veche, prevăzută cu fel de fel de indicaţiuni pascalice, în care se orienta foarte bine. Tata ţinea la calendarul lui loan lonescu, pentrucă în el găsea sfaturi bune pentru muncile în gospodărie pe toate lunile din an. Obişnuia să’l cerceteze şi să ne spuie şi nouă lucruri pe care socotea că le putem pricepe şi trebue sa le ştim.
Tata se întreţinea cu noi, de obiceiu, în timpul mesei sau muncii, la care participa întreaga familie: tata, mama, sora Casunea şi Nataşa şi eu — mezinul. La drept vorbind, noi am fost mai mulţi în familie, dar pe vremea aceia de care eu, băiat de 6 — 7 ani, îmi aduc aminte, sora noastră cea mai mare — ţăţaca Masa era măritată, iar fratele — bădiţa Vanea era, cum zicea toată lumea cu adânc respect, la învăţături înalte la Chiu sau la
slujbe împărăteşti la Chişinău, pe care noi cei rămaşi acasă le socoteam de neatins cu gândul nostru deprinsa străbate doar orizontul strâmpt al Cubolţii, cu apa ei şerpuitoare, cu iazul mare unde prindeam peşte şi vara ne scăldam de nenumărate ori pe zi, cu moara tupilătă în dosul iezăturii şi opustului, cu satul răsfirat pe ambele maluri ale apei, cu şcoala peste drum de casa noastră, cu ţintirimul în marginea satului, cu răpi adânci ce scrijelau dealul din faţă, cu biserica şi curtea boerească învecinată şi la o depărtare bună de sat.
In timpul praşilei, tată ne tălmăcea cele, cuprinse în Calendarul pentru bunul gospodar, vorbind despre felul de a prăşim despre folosul prăşiturei pentru pământ şi plantă, despre rărirea popuşoiului la ă doua praşilă, care — făcută bine — are darul de a îndoi roadă, despre greutatea de a stârpi din-ogoare buruenele rele ca pălămida, curcubetica, pirăul cu paragina lui, holbura şi altele care toate se înmulţesc grozav şi sug vlaga întreagă din pământ, de nu măi rămâne nimic pentru popuşoi. Toate acestea erau lucruri pe care noi le puteam uşor înţelege, căci le vedeam cu ochii. Măi greu era de priceput ce-i cu sapa calului: o maşină minunată cu care s’ar fi prăşind aiurea spornic şi bine.
Cineva din noi îl întreba atunci pe tata:
— Cum să fie, mă rog, sapa calului? Să fie ca sapa noastră lată de cer cu două colturi şi cu coadă lungă de lemn? Sa lucreze cu ea calu? Da cum să lucreze murga noastră care în dată ce agiunge la popuşoi, începe să-i rupă şi sâ-i mănânce de ti-i mai mare năcazu. Poate un cal să ‘nţeleagă ^ce-i popşoi şi ce-i buruiană? Si cum s[-i spui murgei noastre să prăşască popşoiu şi să tae buruiana? Zău, tată, nu ‘ntelegem noi cum să de sapa cea a calului!
— Apăi dă, cum să cie? Trebui să cie ca un fel de plug.Că ce-i sapa şi ce-i plugu? Sânt nişte cuţite mari cu care scurmăm pâmântu şi tăiem buruenile. Si cu hârletu săpăm pământu şi cu sapa îl scurmăm: da merge încet, îndată ce luăm plugu, merge iute. Am cetit în călindaru meu că un om cu sapa calului, poate prăşi într’o za de vară atâta, cât nu pot dovedi nici două zeci prăsitori buni cu sapa noastră ţărănească. Şi-i mare lucru sâ-şi prăşeşti ogoru tot dintr odată, să nu’l scapi în buruene, ca să poată să crească tot popşoiu în slava lui!
Ş’atunci Casunea, care era cea mai harnică, răspunzând parcă gândului nostru comun, sătui cum eram de atâta prăşit, cu: beşici peste beşici în palme şi cu degetele picioarelor tăiate de sapă, zicea:
- Di ci, tată nu cumperi şi mata o sapă de-acelea di cal,cum spuni călindaru, ca să scăpăm şi noi mai digrabă di munca asta di roghi? Ni-am săturat di arşiţa soarelui, di târna ce ti
frigi la chicioare, di colbu ce-ti întră în ochi şi gură, să licheşti di sudoarea feţii şi sântem negri ca nişte urşi. Ni dor mânili, chicioarili, schinarea, ni doări tăt!
— Da, fată dragă, t i-o fi durând, că şi pe mine mă dor. Aşa-i prăşită cu sapa noastră. Da ce să ni făcim? Să cumperi o sapă di celi cu meşteşug, n’ai di undi! Am căutat eu la Bălţi, da riam găsit. Pi la noi di aşa sapă nu s’a pominit. Nici pi moşia boerească n’am văzut. Că pi moşia boerească cum să lucrează? Tot ca la noi. Numa că nu prăşaşti boeriu şi cucoana,
da prăşăsc oameni plătiţi cu zaua, ori cu falcea. Şi lucrează cum lucrăm şi noi. Sapa nu-i mai bună, coada-ţi faci bătături, n’ai cu ce să-ţi stâmperi sătea, că apă di băut nu să dă îndestul, ba încă mai stă călare ori pe jios câte-on vătaf cari tot îi îndeamnă pi oamini la lucru cu răcnite şi sudălmi ca’n şatra ţâgăneâscă, ori îi croeşti chiar cu harapnicu pi cei măi lenişi. Aşa că gospodăria boerească nu-i mai dihai dicât cei ţărănească în treaba prăşitului. Si asta pentru ca nici ţăranii, nici boerii n’o deprins încă meşteşugu di a sămăna popuşoiu în rânduri, cum spuni călindaru bunului gospodari.
— Da atunci, tată, pintru cini-i scris călindaru matali, dacă nici noi cii di rând, nici boerii noştri nu ştiu, n’o văzut şi poati că nici n’o auzit di sapa calului şi de popusoi sâmânaţi în rânduri?— face tot Casunea care era o fată isteaţă şi la vorbă, nu numai la treabă.
— He-hei, dragă mea! Călindaru meu cred că-i scris pintru oamini mai luminaţi şi mai hâtri ca noi. Eu l’am cumpărat la Bălti, dila on mocan, când am cumpărat şi cuţitu ista dila brâu. Da scris şi tipărit călindaru o fost la Ieşi, în Moldova cei vechi di pişti Prut. Acolo-i altă lume, cât să pari, nu ca pi la noi, legată la ochi, să nu vadă nimica şi să înţeleagă cât mai puţântel.
— Ghirii, — face mama: da di ci zici, mata, că la noi lumea-i legată la ochi. Să leagă la ochi numa copchiii când să gioacă ‘n legea lor. Toţi ciitâlţi nu, să leagă la ochi. Numa noi fimeili, dacă mai lăsăm puţântel testemelile şi barizurile pişti ochi, să ni-i mai ascundim, să nu videm chiar tati câţi să fac pi lumea asta, ca să nu îmbătrânim aşa di iuti. încolo,tată lumea îmbla cu ochii holbaţi la făt ci să faci şi bagă nasu chiar undi nu li fierbe oala. Aşa că…
— Da, da, aşa eşti. Da vezi, mata, că omu fără carti şi făr di învăţătură, chiar şi cu ochii nelegaţi, nu vedi cât poati vide unu cu ştiinţă. Că la noi cini poati învăţa cârti?Numai ficiorii boerilor şi a preoţilor. Iaca din sat di la noi, cini-a dat copchiii la învăţătură mai diparti ? Numa preutu, numa noi dascăli di biserică şi doi-trii gospodari mai chiaburi, încolo taţi copchiii câţi învaţă la şcoala noastră din sat, ci ştiu şi ci pot pricepi, sărmanii ?
Mama tace, nu mai zice nimic. Ea se simte cam ruşinată de întorsătura convorbirei, căci ea, sărmana, nu ştie carte şi n’a fost dată de loc la şcoală. Pe vremea ei nici nu erau şcoli prin sate.Fată de popă de modă veche, fiica cea mai mare a preotului Dimitrie Ţau din Gvozdu,—Paraschiţa, n’a urmat decât şcoala vieţii. In casa părintească ea a învăţat să toarcă şi sa ţese: pânză, şervete în nu ştiu câte iţe, sumani, lăicere, macaturi, covoare… Şi
ce covoare! Te uiţi la covoarele făcute în războaele dela Gvozdu, şi nu-ţi vine să crezi ochilor, că femei simple de ţară au ştiut acum un veac să ţese aşa de frumos, artistic de frumos şi aşa de trainic, dovedind cel mai rafinat gust întru alegerea culorilor şi izvoadelor. A mai învăţat Paraschiţa Ţau să coase, şi la gherghef, şi la cămeşi şi să cârpească unde s’a rupt. A învăţat să deritice prin casă, sa gătească mâncări gustoase, să coacă pâine şi colaci, de să te minunezi de mărimea lor, de forma lor şi de împletitura extraordinar de complicată a aluatului. A învăţat vara să ghileăscă pânzele la izvor, să spele rufele şi să le
facă albe ca spuma. A învăţat să facă iarna colţani şi mănuşi de lână pentru toţi, să coase sumăieşe şi măniăli cu glugă. A învăţat, să facă toate muncile din ograda gospodăriei : să mulgă vacile, să facă brânza şi unt; să puie răsaduri de legume şi flori în grădină; să mumie casa pe-afară şi înlăuntm; să tragă brâie în lungul prispelor şi să facă flori pe la fereşti şi uşori, de sâ-ţi ia ochii. A învăţat şi cea mai mare parte din muncile câmpului : să mâie boii la plug şi cai la trier; să prâşască, să plivească, sa răstoarne brazdele şi să le adune cu grebla, să săcere grâu şi popuşoi,să îngrijească de vetrele de cânepă sau de in, să le strângă, să le dubească, să le bată, să le ragile, să le perie şi apoi în lunile de iarnă să facă grămezi întregi de tot. Un singur lucru bun şi folositor nu a învăţat, pentru care a jălit o viaţă întreagă, fără însă nici o cârtire pe faţă împotriva părinţilor.
Şi când i-a venit vremea să se mărite, Paraschiţa Ţau a mers după tânărul dascăl, de biserică din satul Cubolta, Neculai Halippa care, precum învăţase, după obiceiul timpului, dăscălia delaun dascăl mai bătrân, tot aşa urma să înveţe şi mai departe ca să ajungă preot de ţară, cum fusese bunelul său — Ştefan Halippa, uns popă pentru satul Cubolta de episcopul Gherasim al Musului in anui 1800. Că nu-i-s’a împlinit lui Neculai Halippa visul de preoţie şi nici chiar modestul dor de diaconie,— n’a fost de vină el, care o viaţă întreagă a cetit, închis în casa cea mare, înaintea icoanelor, în picioare, sau cu ochelarii pe nas şi în
scaun spre bătrâneţe, ori de câte ori era liber, nehărţuit de slujba bisericei sau treburile gospodăriei,— fel de fel de minee zilnice, triodul din postul mare, ceaslovul, psaltirea, evanghelia, apostolul, cazaniile şi vieţile sfinţilor. Da! n’a fost el de vină… Se schimbase
vremurile. Basarabia veche moldovenească, cu organizaţia patriarhală şi cu biserica ei smerită, dar cu adevărat drept mărturisitoare şi apostolica, era năpădită de rândueli noui, poruncite de Sinodul rusesc a lui Pobiedonoştev şi de Consistoria eparhială a episcopului de pomină Pavel, care tindeau să facă din biserică un instrument de guvernământ, de poliţie ţaristă şi de rusificare.
Acum, când scriu aceste rânduri, nici Neculai Halippa, nici mama — foasta Paraschiţă Ţau — nu mai sânt printre cei vii. S’au stâns amândoi, fără să vadă împlinirea visului tinereţii lor: diaconia şi apoi preoţia. In cursul vieţii familiare, i-am surprins adeseori bătuţi de gânduri şi din pricina acelui vis neîmplinit. Că mai apoi visul a luat alt drum de înfăptuire şi preoţia a fost cerută lui Dumnezeu pentru bădiţa Vanea sau pentru mine, asta ar fi să scriu o altă pagină din amintirile mele.
In ziuă aceia, însă, de praşă pe pământul bisericesc, sau pe pãmant boeresc, ţinut în parte, — nu-mi mai aduc aminte, —vorbele schimbate între cei patru prăsitori şi cu mine cinci n’au atins chestiuni spre cari condeiul meu a alunecat fără voe. Tata îşi spusese părerea în privinţa foloaselor învăţăturii şi slabei priceperi a celor fără carte sau cu carte puţină. Mama, fără sa fi fost vorba anume de ea, înăbuşi în piept câteva oftări, pentrucă n’a avut parte şi ea de învăţătură şi poate şi pentrucă învăţătura nu totdeauna duce la ţinta aceia pentru care porneşte omul la drum.
Oricum, mama nu-şi mai spune gândurile în auz. Tace. In schimb, nu tac surorile. Ele amândouă învaţă la şcoala din sat,dar învăţând în limba rusască, pe care n’o ştiu de acasă, cu puţin se aleg în cele câteva ierni umblate, cu legăturica de cărţi în basma, la şcoală. Una după alta, ele povestesc, cât li-i de greu să citească în carte şi apoi să povestească cum le pune învăţătorul. Tot aşa-i -de greu să facă socotelile de aritmetică, să s puie rugăciunile într’o limbă pe care n’o ştiu, n’o pricep şi n’o pot prinde cu una cu două!…
Eu tac şi ascultând, mă gândesc tot timpul, ce am să mai păţesc şi eu la toamnă, când am să mă duc la şcoală, căci îmi vine şi mie rându. Aşa mi-a spus de-atâtea ori mama în supărare şi năcaz, când n’o ascultam, sau mă băgăm unde nu-mi fierbea oala:— De te-aş mai vide odată dus la şcoală. Poati că te-ar mai tragi popa şi învăţătoru de ureche, ţi-ar mai da câte-o vărguţă undi ţi să cuvini, ca să-ţi vie minţile la loc, că tare mai eşti neastâmpărat!…
Eu tac şi mă gândesc: va să zică asta mi se pregăteşte la şcoală — urechiala şi bătaia cu vărguţă. Dar astea le gustasem eu de câteva ori şi acasă. Să te mai duci la şcoală tot pentru vărguţă? Inţăleg, dacă la şcoală ne-ar învăţă ce-i sapa calului cu care să ne ajutăm să scăpăm mai degrabă popuşoii din buruene, fără ca să ne tăiem degetele la picioare şi să ne facem beşici pline de apă sărată la palmă şi la degete, care grozav mai dor când se sparg… Ce bine-i de cei cari prăşesc popuşoii cu sapa calului!… Ferice de oamenii cari au astfel de sape… Cum i-o zis tata târgului de unde i-o venit călindaru cu sapa calului?
Tată, — zic eu într’un târziu: Cum i-ai zis mata târgului di undi o venit călindaru cu sapa calului ?
- Ieşii, mă băete! E în Moldova pişti Prut…
- Da, mata, ai fost la Ieşi?
- De fost, n’am fost, că-i departe şi trebui să treci apă Prutului şi la Prut îi graniţă şi graniţă-i închisă, nu-i slobodă. Da a fost boeriu dela curte — conu Leonard, că el îi om bogat şi îmbiat prin lume şi ştie să răzbată, nu ca noi oameni mititei şi săraci.
- D’apoi bini, tată, ci însamnă că la Prut îi graniţă ? Şi di ci pişti graniţă răzbat numai oameni bogaţi?…
- E-hei, gragul tatii, prea multe vrei să le ştii dintr’odată. Să mai creşti oleacă ş’atunci ai să pricepi şi tu ce’s tăti estea. Pân’atunci mai adună şi tu cii popuşoi tăieţi ăi du-i la căruţă, că iacă soarele scăpată în noru cela cu ploae şi şuvoiu are să treacă şi pe la noi. Si dacă plouă, plecăm acasă, ca nu-i potrivit să prăşim pe ploaie. Să bate pământul si nu-i bini nici pentru noi, nici pentru popuşoi…
Eu prind să adun popuşoii tăiaţi la rărire şi tot mai ciulesc urechile ca nu cumva să scap vre o vorbă despre Prut, Iaşi, Moldova, sapa calului, oameni învăţaţi, conu Leonărd şi altele.
Re: "Viata Basarabiei"
Originea cuvantului Basarabia
--------------------------------------------------------------------------------------
Basarabia este provincia româneasca dintre Prut si Nistru, provincia rasariteana a tarii si megiesa cu spaima lumii civilizate: Rusia Sovietica .
Face impresie si chiar s’a format un fel de parere curenta ca denumirile de român si basarabean cuprind notiuni diferite, ba poate si opuse. De aci tribulatiunile în publicistica de dup razboiu asupra denumirii de basarabean si Basarabia. Nu rareori s’a observat evitarea acestor nefaste cuvinte, înlocuindu-le, cu altele sinonime, de pilda: Moldova dela Nistru, Moldova dintre Prut si Nistru, etc.
Si totusi român si basarabean sunt doua cuvinte care exprima aceiasi notiune. Mai mult, provincia noastra pastreaza în denumirea ei— Basarabia — una din reminiscentele istorice cele mai scumpe si mai caracteristice românesti.
Sa cercetam putin trecutul.
întemeietorul tarii Românesti si primul ei domn s’a numit Basarab. Basarab este si fondatorul primei dinastii românesti. S’a cautat de învatati sa se precizeze originea numelui, care nu poate fi nici roman , nici slav. Genialul istoric si filolog B. P. Hasdeu, în opera sa „Istoria critica a Românilor” încearca, bazându-se pe o ciudata coincidenta de sunete (Bas-Arab) si alte considerente ingenioase, o fantezista explicare, cum ca ar fi la mijloc o origine…araba! Mai de graba acest nume vocalic si aspru, în pronuntare facând impresia unui huruit greoiu de car de razboiu, pare a fi de origine tracica.
La multi „basarabeni” si „regateni”, credem, li se va parea curios daca vom afirma ca numele de Basarabia a fost întru început al tarii Românesti, si numai mai târziu a trecut asupra partii tarii dintre Prut si Nistru.
Intr’adevar — dupa un uz al timpului — fata cu starea rudimentara a cunostintelor etnografo-istorice de pe vremuri — strainii obisnuiau sa denumeasca tarile dupa numele stapânului (rege, domn), care se confunda cu tara însasi. Ca urmare, în primele secole dupa întemeiere, tara Româneasca apare adeseori în documentele straine sub denumirea de Basarabia. De pilda: “terra Bassarabum”, „Besarabia, alias Valachia transalpina”, „Bessarabia” etc. 1 )
Mâi târziu denumirea de Basarabia pentru tara Româneasca dispare: evident odata cu stingerea dinastiei Basarabilor. Dar numele de Basarabia nu dispare cu totul, el se mai pastreaza pentru un colt de tara : partea limitrofa a gurilor Dunarii si Marii Neagra, între Prut si Nistru.
Calatori straini, întâmplatori pe pamântul românesc, de prin veac. XVI si XVII, vorbesc despre o tara „Moldova” sau „Basarabia” care se întinde de-alungul malurilor Marii Negre, unde sunt fortaretele Cetatea Alba si Chilia. Acela lucru îl afirma si marele cronicar al Moldovei, Miron Costin, într’una din scrierile sale polone. Denumirea de Basarabia pentru partea mentionata a tarii se pastreaza si se precizeaza în sec. XVIII. In documentele din acest veac apar distinct trei tari românesti: „Moldova, Muntenia si Basarabia”. De fapt în acest veac. al XVIII — sunt numai doua tari Românesti: Moldova si Muntenia, iar Basarabia este partea pierduta a Moldovei — Sudul Basarabiei de astazi — aflat pe atunci în stapânirea Turcilor. Faptul îl precizeaza învatatul Domn al Moldovei dela începutul sec. XVIII, Dimitrie Cantemir, în scrierea sa latina „Descrierea Moldovei”.
Iata rândurile privitoare la Basarabia:
„Basarabia era odata a treia parte a Moldovei. Tot pamântul ei este ses, n’are dealuri, nici codri, se adapa numai cu lalpugul, care curge necontenit… Basarabia se împarte astazi în patru tinuturi: al Budjacului, Achermanului, al Chiliei si Ismailului” .
E clar deci ca prin Basarabia, în trecut, se întelegea numai partea de miaza-zi a Basarabiei de azi. Se impune o întrebare: de ce s’a întins denumirea de Basarabia în aceasta parte a Moldovei si cum de a persistat aceasta denumire de-alungul veacurilor ?
Domnii Basarabi ai tarii Românesti si-au întins stapânirea, îndata dup’a întemeiere, în aceste parti, cautând drum la mare. Acest drum mergea firesc la gurile Dunarii si el nu se putea întinde pe malul drept, unde se instalase formidabila putere politico-militara a Turcilor (Dobrogea), dar pe malul stâng (Basarabia), unde usor s’a putut dislocui stapânirea tatareasca.
Cuprinderea acestei regiuni în stapânirea Basarabilor reiese cu precisiune din titlul lui Mircea cel Mare (1386—1418), consolidatorul, întregitorul de hotare si organizatorul tarii Românesti. Mai târziu — peste o jumatate de veac — s’a întemeiat a doua Tara
româneasca : Moldova, care, fireste, îsi cauta si ea drum la mare si drumul era acelas. De aci lupta între cele doua tari surori. A biruit în cele din urma Moldova, întrucât Muntenia a fost mai devreme lovit si îngenunchiata de Turci. Sub stapânirea Moldovei, aceasta parte a tarii a continuat sa-si pastreze si sa fie cunoscuta sub denumirea pe care o capatase dela primii ei stapanitori: partile basarabenesti sau Basarabia.
Aceast parte de tara a fost pierduta definitiv în sec. XVI catre Turci, totusi — dupa cum s’a vazut mai sus — ea continua a-si pastra numirea de Basarabia.
Mai departe, se stie, în urma razboiului turco-rus din 1806—1812, prin pacea dela Bucuresti 1812, s’a cedat Rusilor pe lânga Basarabia propriu zisa , întreaga regiune a Moldovei dintre Prut si Nistru, careia Rusii odata cu noua forma politica de gubernie ruseasca, si-a extins numele de Basarabia.
Numele de Basarabia este o piatra scumpa din coroana Domnilor nostri dintr’un trecut glorios! Chiar daca aceasta piatra scumpa a ratacit uneori, în vicisitudinile timpurilor, prin glod si sânge, ea nu si-a întinat curatenia si nu si-a tirbit stralucirea.
Regasita , Basarabia straluceste ca unul din cele mai scumpe diamante în coroana României mari!
I. Zaborovschi
Profesor
1) Documente în l. latina din sec. XVI: “Tara Basarabilor”, „Basarabia, adica Tara Munteneasca ” „Basarabia”, citate de d-l N. Iorga in „Studii istorice asupra Chiliei si Cetatii Albe” Bucuresti 1900 p.74
Basarabia
Cateva precizari istorice
“Viata Basarabiei” , anul I, nr.2 , Februarie 1932
Cateva precizari istorice
“Viata Basarabiei” , anul I, nr.2 , Februarie 1932
--------------------------------------------------------------------------------------
Basarabia este provincia româneasca dintre Prut si Nistru, provincia rasariteana a tarii si megiesa cu spaima lumii civilizate: Rusia Sovietica .
Face impresie si chiar s’a format un fel de parere curenta ca denumirile de român si basarabean cuprind notiuni diferite, ba poate si opuse. De aci tribulatiunile în publicistica de dup razboiu asupra denumirii de basarabean si Basarabia. Nu rareori s’a observat evitarea acestor nefaste cuvinte, înlocuindu-le, cu altele sinonime, de pilda: Moldova dela Nistru, Moldova dintre Prut si Nistru, etc.
Si totusi român si basarabean sunt doua cuvinte care exprima aceiasi notiune. Mai mult, provincia noastra pastreaza în denumirea ei— Basarabia — una din reminiscentele istorice cele mai scumpe si mai caracteristice românesti.
Sa cercetam putin trecutul.
întemeietorul tarii Românesti si primul ei domn s’a numit Basarab. Basarab este si fondatorul primei dinastii românesti. S’a cautat de învatati sa se precizeze originea numelui, care nu poate fi nici roman , nici slav. Genialul istoric si filolog B. P. Hasdeu, în opera sa „Istoria critica a Românilor” încearca, bazându-se pe o ciudata coincidenta de sunete (Bas-Arab) si alte considerente ingenioase, o fantezista explicare, cum ca ar fi la mijloc o origine…araba! Mai de graba acest nume vocalic si aspru, în pronuntare facând impresia unui huruit greoiu de car de razboiu, pare a fi de origine tracica.
La multi „basarabeni” si „regateni”, credem, li se va parea curios daca vom afirma ca numele de Basarabia a fost întru început al tarii Românesti, si numai mai târziu a trecut asupra partii tarii dintre Prut si Nistru.
Intr’adevar — dupa un uz al timpului — fata cu starea rudimentara a cunostintelor etnografo-istorice de pe vremuri — strainii obisnuiau sa denumeasca tarile dupa numele stapânului (rege, domn), care se confunda cu tara însasi. Ca urmare, în primele secole dupa întemeiere, tara Româneasca apare adeseori în documentele straine sub denumirea de Basarabia. De pilda: “terra Bassarabum”, „Besarabia, alias Valachia transalpina”, „Bessarabia” etc. 1 )
Mâi târziu denumirea de Basarabia pentru tara Româneasca dispare: evident odata cu stingerea dinastiei Basarabilor. Dar numele de Basarabia nu dispare cu totul, el se mai pastreaza pentru un colt de tara : partea limitrofa a gurilor Dunarii si Marii Neagra, între Prut si Nistru.
Calatori straini, întâmplatori pe pamântul românesc, de prin veac. XVI si XVII, vorbesc despre o tara „Moldova” sau „Basarabia” care se întinde de-alungul malurilor Marii Negre, unde sunt fortaretele Cetatea Alba si Chilia. Acela lucru îl afirma si marele cronicar al Moldovei, Miron Costin, într’una din scrierile sale polone. Denumirea de Basarabia pentru partea mentionata a tarii se pastreaza si se precizeaza în sec. XVIII. In documentele din acest veac apar distinct trei tari românesti: „Moldova, Muntenia si Basarabia”. De fapt în acest veac. al XVIII — sunt numai doua tari Românesti: Moldova si Muntenia, iar Basarabia este partea pierduta a Moldovei — Sudul Basarabiei de astazi — aflat pe atunci în stapânirea Turcilor. Faptul îl precizeaza învatatul Domn al Moldovei dela începutul sec. XVIII, Dimitrie Cantemir, în scrierea sa latina „Descrierea Moldovei”.
Iata rândurile privitoare la Basarabia:
„Basarabia era odata a treia parte a Moldovei. Tot pamântul ei este ses, n’are dealuri, nici codri, se adapa numai cu lalpugul, care curge necontenit… Basarabia se împarte astazi în patru tinuturi: al Budjacului, Achermanului, al Chiliei si Ismailului” .
E clar deci ca prin Basarabia, în trecut, se întelegea numai partea de miaza-zi a Basarabiei de azi. Se impune o întrebare: de ce s’a întins denumirea de Basarabia în aceasta parte a Moldovei si cum de a persistat aceasta denumire de-alungul veacurilor ?
Domnii Basarabi ai tarii Românesti si-au întins stapânirea, îndata dup’a întemeiere, în aceste parti, cautând drum la mare. Acest drum mergea firesc la gurile Dunarii si el nu se putea întinde pe malul drept, unde se instalase formidabila putere politico-militara a Turcilor (Dobrogea), dar pe malul stâng (Basarabia), unde usor s’a putut dislocui stapânirea tatareasca.
Cuprinderea acestei regiuni în stapânirea Basarabilor reiese cu precisiune din titlul lui Mircea cel Mare (1386—1418), consolidatorul, întregitorul de hotare si organizatorul tarii Românesti. Mai târziu — peste o jumatate de veac — s’a întemeiat a doua Tara
româneasca : Moldova, care, fireste, îsi cauta si ea drum la mare si drumul era acelas. De aci lupta între cele doua tari surori. A biruit în cele din urma Moldova, întrucât Muntenia a fost mai devreme lovit si îngenunchiata de Turci. Sub stapânirea Moldovei, aceasta parte a tarii a continuat sa-si pastreze si sa fie cunoscuta sub denumirea pe care o capatase dela primii ei stapanitori: partile basarabenesti sau Basarabia.
Aceast parte de tara a fost pierduta definitiv în sec. XVI catre Turci, totusi — dupa cum s’a vazut mai sus — ea continua a-si pastra numirea de Basarabia.
Mai departe, se stie, în urma razboiului turco-rus din 1806—1812, prin pacea dela Bucuresti 1812, s’a cedat Rusilor pe lânga Basarabia propriu zisa , întreaga regiune a Moldovei dintre Prut si Nistru, careia Rusii odata cu noua forma politica de gubernie ruseasca, si-a extins numele de Basarabia.
Numele de Basarabia este o piatra scumpa din coroana Domnilor nostri dintr’un trecut glorios! Chiar daca aceasta piatra scumpa a ratacit uneori, în vicisitudinile timpurilor, prin glod si sânge, ea nu si-a întinat curatenia si nu si-a tirbit stralucirea.
Regasita , Basarabia straluceste ca unul din cele mai scumpe diamante în coroana României mari!
I. Zaborovschi
Profesor
1) Documente în l. latina din sec. XVI: “Tara Basarabilor”, „Basarabia, adica Tara Munteneasca ” „Basarabia”, citate de d-l N. Iorga in „Studii istorice asupra Chiliei si Cetatii Albe” Bucuresti 1900 p.74
Sufletul Basarabiei subjugate
Sufletul Basarabiei subjugate.
"Viaţa Basarabiei" ANUL I. No.2 FEBRUARIE 1932
...
Dar Basarabia? A fost oare aceasta frântura rasariteana a neamului nostru alaturi de fratii sai de peste Prut, de peste munti, în marele framântari pentru unire si reîntregire ? Pâna la anul înstrainarii Moldovenii dinte Prut si Nistru, ca o parte nedeslipita de trupul vechii Moldove, au fost partasi la acele framântari, iar dupa an. 1812 orice manifestare deschisa nazuintei spre unire a fost zadarnicita de statul rus; prin suprimarea treptata a oricarei urme de autonomie locala, prin unificarea administrativa, prin întroducerea limbii ruse în institutiile publice, prin înfiintari de scoli secundare,bine organizate si înzestrate, guvernul din Retrograd cauta si altoeasca pe sufletul moldoveanului blajin cultura altui popor strain, cu alta structura sufleteasca si cu alte aspiratiuni.
Totul a fost însa zadarnic: Basarabia a ramas cu sufletul ei curat pentru a se confirma adevarul, ca un popor nu poate fi nimicit sufleteste. Constiinta de neam, constiinta ca are un rost si o menire pe acest pamânt îndepartat al stramosilor, a ramas vie în sufletul moldoveanului basarabean, chiar în vremurile de cea mai grea înstrainare. Ca dovada a acestei afirmari avem în trecutul provinciei noastre câteva figuri culturale, cari prin scrisul lor au dus nestinsa facla cugetarii si simtirii românesti în provincia înstrainata; poate ca numele lor nu stralucesc în panteonul literaturii neamului, dar scrierile lor, în cari palpita un suflet îndurerat de vitregia vremurilor si dornic de alta vieata, vor române pururea neuitate ca un document omenesc.
Ma gândesc la boierul moldovean Teodor Vârnav, care a trait în întâia jumatate a veacului al XIX si care ne-a lasat frumoasa sa autobiografie „Istoria vietii mele". Vieata provinciei noastre — societatea moldoveneasca de pe atunci, obiceiurile si traditiile boierilor moldoveni — ni-se înfatiseaza în lumina calda a unui suflet românesc, plin de iubire pentru neamul sau îndurerat.
Ma gândesc la alta figura, la Ion Sârbu, care prin 1851—52 a scris mai multe poezii si fabule în româneste. Izolat de fratii de dincolo, cari în frunte cu un alt basarabean A. Russo, cu M. Cogâlniceanu si V. Alexandri vesteau o noua era în evolutia literara si culturala a poporului românesc, modestul scriitor basarabean cade sub influenta literaturii ruse si scrie fabule si poezii dupa modelul fabulei lui Crâlov si poeziilor poetului Derjavin. Dar tutusi, cu toata dibuirea timida în cautarea motivelor de inspiratie si subiectelor literare, cu toata admiratia lui pentru o literatura straina, Ion Sârbu îsi da pe fata simtirea de Român, care-si iubeste neamul si deplânge
soarta provinciei cotropita de „multe neamuri straine".
— exclama poetul nostru în, poezia „Moldova"
( „Cultura româneasca în Basarabia sub stapânirea rusa" de D-l St. Ciobanu, pag. 210.)
Ma gândesc mai departe la Gheorghe Păun, un activ provincial şi un cântăreş bisericesc din jum. a doua a veacului XlX-a; este în acelaş timp şi un poet poporan prin limba şi spiritul poeziilor sale; cugetarea simplş şi sănătoasă a ţăranului basarabean, sentimentele lui — iubirea, desnădejdea trădării, durerea despărţirii, chinurile aşteptării zadarnice, farmecul întâlnirii — toate întrupate în frumoasele imagini ale cântecilor populare—a ,,turturicăi", a „cucuşorului", „puicii", „stelelor" şi „lunii"— iată fondul poeziilor lui Gh. Păun. Privită în acest fond, modesta operă a poetului nostru apare ca un preţios document omenesc ce ne desvăluie tainele unui suflet încătuşat.
Urmeaza Mateiu Donici cu sentimentul lui de iubire de neam şi cu nota puternică de protest împotriva soartei nemiloase ce a a-dus poporului basarabean jugul străin.
— scrie poetul în poezia sa „Soarta" scrisă în Odessa în luna August 1869.
( „Cultura românească în Basarabia sub stăpânirea rusă" de D-l Şt.Clobanu, pag. 256)
Un fenomen foarte interesant prezintă Tudose Roman, un alt poet basarabean, ţăran de origine de prin părţile Orheiului, mort în anul 1921 la vârsta de 34 ani. Lipsit aproape complect de cultură, căci nu avea decât şcoala primară cu un curs complimentar făcut în limba rusă în satul natal, Tudose Roman este tipul ţăranului poet, în ale cărui aspiraţiuni, năzuinţe şi motive de inspiraţie gaăim un reflex puternic al sufletului îndurerat al ţăranului basarabean.
Soartă grea a plugarului moldovean, care
credinţă vie că acest plugar „uitat de Dumnezeu", robit şi scăpătat, va fi „stăpân pe viitor"
numai prin carte şi cultură— iată aspiraţiunile tăranului-basarabean contopite toate în sufletul sensibil a lui Tudose Roman. Aceste aspiraţiuni culminează în îndemnul poetului nostru la luptă
pentru „drepturile sfinte", îndemn adresat ţăranilor basarabeni cu prilejul izbucnirii revoluţiei ruseşti din 1917.
(„Cultura Românească în Basarabia sub stăpânirea rusă" —Şt,Ciobanu pag, 268.)
In această frământare poetul îşi îndreaptă privirea, obosită de priveliştea suferinţei omeneşti, spre izvorul de mângâiere şi împăciuire - spre natură. Acolo „în câmpul verde", în „singurătate", auzind „cucul cântând"şi biata ciocârlie sus în aer ciripind, acolo poetul nostru, şi cu el ţăranul basarabean, uită de durerea robirii, de necazurile vieţii, acolo îşi regăseşte liniştea sufletească. Iată pe drept cuvânt un „poet al ţărănimii basarabene".
Mă gândesc, însfârşit, la cea din urmă şi cea mai strălucită manifestare a sufletului Basarabiei robite, la preotul poet Alexei Mateevici, contimporan cu Tudose Roman şi stins, ca şi el, în floarea vârstei, în luna August 1917. Dacă în poeziile ţăranului T. Roman palpită, cum am arătat mai sus, sufletul ţăranului basarabean, în opera părintelui Mateevici, unul din străluciţii absolvenţi al Academiei teologice din Kiew, vedem sufletul tineretului basarabean, ieşit din
şcolile secundare şi superioare ruse, pe al cărui fond sufletesc stăpânii de altă dată căutau să altoiască cultura sa. E drept că această cultură prin anumite elemente sufleteşti a contribuit în Basarabia la formarea unei noui psihologii, dar în fondul ei original, prin năzuinţele şi poruncile ei fireşti, această psihologie nouă a rămas tot românească.
Preotul poet A. Mateevici cu concepţia idealistă a marilor poeţi şi filosofi mistici ruşi, dar şi cu dragostea pentru neamul său, cu admiraţia lui pentru „limba vechilor cazanii" ne dă reflexul unor năzuinţe ale tineretului basarabean din epoca marei revoluţii ruseşti, rătăcit prin şcolile din imensă împărăţie, dar sufleteşte legat de pământui strămoşesc şi de soarta neamului, pentru a cărui mântuire trebuia să iasă din sânul lui „Prorocul" („Basarabenilor")
Iată în trăsături vagi aspectele unei vieţi, unei simţiri româneşti în provincia noastră după an. 1812. O cercetare mai adâncă a acestor manifestări literare ar fi, credem, de mare folos pentru cunoaşterea sufletului Basarabiei.
--------------------------------------------------------------------
Ioan L Macovei,
Profesor Ia Liceul „Al. Donici", Chişinău.
"Viaţa Basarabiei" ANUL I. No.2 FEBRUARIE 1932
...
Dar Basarabia? A fost oare aceasta frântura rasariteana a neamului nostru alaturi de fratii sai de peste Prut, de peste munti, în marele framântari pentru unire si reîntregire ? Pâna la anul înstrainarii Moldovenii dinte Prut si Nistru, ca o parte nedeslipita de trupul vechii Moldove, au fost partasi la acele framântari, iar dupa an. 1812 orice manifestare deschisa nazuintei spre unire a fost zadarnicita de statul rus; prin suprimarea treptata a oricarei urme de autonomie locala, prin unificarea administrativa, prin întroducerea limbii ruse în institutiile publice, prin înfiintari de scoli secundare,bine organizate si înzestrate, guvernul din Retrograd cauta si altoeasca pe sufletul moldoveanului blajin cultura altui popor strain, cu alta structura sufleteasca si cu alte aspiratiuni.
Totul a fost însa zadarnic: Basarabia a ramas cu sufletul ei curat pentru a se confirma adevarul, ca un popor nu poate fi nimicit sufleteste. Constiinta de neam, constiinta ca are un rost si o menire pe acest pamânt îndepartat al stramosilor, a ramas vie în sufletul moldoveanului basarabean, chiar în vremurile de cea mai grea înstrainare. Ca dovada a acestei afirmari avem în trecutul provinciei noastre câteva figuri culturale, cari prin scrisul lor au dus nestinsa facla cugetarii si simtirii românesti în provincia înstrainata; poate ca numele lor nu stralucesc în panteonul literaturii neamului, dar scrierile lor, în cari palpita un suflet îndurerat de vitregia vremurilor si dornic de alta vieata, vor române pururea neuitate ca un document omenesc.
Ma gândesc la boierul moldovean Teodor Vârnav, care a trait în întâia jumatate a veacului al XIX si care ne-a lasat frumoasa sa autobiografie „Istoria vietii mele". Vieata provinciei noastre — societatea moldoveneasca de pe atunci, obiceiurile si traditiile boierilor moldoveni — ni-se înfatiseaza în lumina calda a unui suflet românesc, plin de iubire pentru neamul sau îndurerat.
Ma gândesc la alta figura, la Ion Sârbu, care prin 1851—52 a scris mai multe poezii si fabule în româneste. Izolat de fratii de dincolo, cari în frunte cu un alt basarabean A. Russo, cu M. Cogâlniceanu si V. Alexandri vesteau o noua era în evolutia literara si culturala a poporului românesc, modestul scriitor basarabean cade sub influenta literaturii ruse si scrie fabule si poezii dupa modelul fabulei lui Crâlov si poeziilor poetului Derjavin. Dar tutusi, cu toata dibuirea timida în cautarea motivelor de inspiratie si subiectelor literare, cu toata admiratia lui pentru o literatura straina, Ion Sârbu îsi da pe fata simtirea de Român, care-si iubeste neamul si deplânge
soarta provinciei cotropita de „multe neamuri straine".
„O Moldovă, ţară frumoasă,
Pământ bun şi îmbelşugat,
Cu păduri multe şi dese
Şi cu izvoare bogat"
Pământ bun şi îmbelşugat,
Cu păduri multe şi dese
Şi cu izvoare bogat"
— exclama poetul nostru în, poezia „Moldova"
( „Cultura româneasca în Basarabia sub stapânirea rusa" de D-l St. Ciobanu, pag. 210.)
Ma gândesc mai departe la Gheorghe Păun, un activ provincial şi un cântăreş bisericesc din jum. a doua a veacului XlX-a; este în acelaş timp şi un poet poporan prin limba şi spiritul poeziilor sale; cugetarea simplş şi sănătoasă a ţăranului basarabean, sentimentele lui — iubirea, desnădejdea trădării, durerea despărţirii, chinurile aşteptării zadarnice, farmecul întâlnirii — toate întrupate în frumoasele imagini ale cântecilor populare—a ,,turturicăi", a „cucuşorului", „puicii", „stelelor" şi „lunii"— iată fondul poeziilor lui Gh. Păun. Privită în acest fond, modesta operă a poetului nostru apare ca un preţios document omenesc ce ne desvăluie tainele unui suflet încătuşat.
Urmeaza Mateiu Donici cu sentimentul lui de iubire de neam şi cu nota puternică de protest împotriva soartei nemiloase ce a a-dus poporului basarabean jugul străin.
„Of! ce zile am agiuns,
Să fiu de soartă rău împuns,
Căci soarta me-a prepus
Să mă fac pe aicea Rus,
Să mă fac eu porcotină
Şi de-a Rusului scatină"
Să fiu de soartă rău împuns,
Căci soarta me-a prepus
Să mă fac pe aicea Rus,
Să mă fac eu porcotină
Şi de-a Rusului scatină"
— scrie poetul în poezia sa „Soarta" scrisă în Odessa în luna August 1869.
( „Cultura românească în Basarabia sub stăpânirea rusă" de D-l Şt.Clobanu, pag. 256)
Un fenomen foarte interesant prezintă Tudose Roman, un alt poet basarabean, ţăran de origine de prin părţile Orheiului, mort în anul 1921 la vârsta de 34 ani. Lipsit aproape complect de cultură, căci nu avea decât şcoala primară cu un curs complimentar făcut în limba rusă în satul natal, Tudose Roman este tipul ţăranului poet, în ale cărui aspiraţiuni, năzuinţe şi motive de inspiraţie gaăim un reflex puternic al sufletului îndurerat al ţăranului basarabean.
Soartă grea a plugarului moldovean, care
„Dela zori de dimineaţă,
Cu sudorile pe faţă
El lucrează în greu mare,
Dar folos tot nu mai are"
,Cu sudorile pe faţă
El lucrează în greu mare,
Dar folos tot nu mai are"
credinţă vie că acest plugar „uitat de Dumnezeu", robit şi scăpătat, va fi „stăpân pe viitor"
numai prin carte şi cultură— iată aspiraţiunile tăranului-basarabean contopite toate în sufletul sensibil a lui Tudose Roman. Aceste aspiraţiuni culminează în îndemnul poetului nostru la luptă
pentru „drepturile sfinte", îndemn adresat ţăranilor basarabeni cu prilejul izbucnirii revoluţiei ruseşti din 1917.
„Voi, ţărani, copii ai ţării,
Milioane de bărbaţi,
Din Hotin la malul mării,
Glasul vostru ridicaţi,
Cereţi drepturile sfinte,
Ge de-un veac vi s'au răpit".
Milioane de bărbaţi,
Din Hotin la malul mării,
Glasul vostru ridicaţi,
Cereţi drepturile sfinte,
Ge de-un veac vi s'au răpit".
(„Cultura Românească în Basarabia sub stăpânirea rusă" —Şt,Ciobanu pag, 268.)
In această frământare poetul îşi îndreaptă privirea, obosită de priveliştea suferinţei omeneşti, spre izvorul de mângâiere şi împăciuire - spre natură. Acolo „în câmpul verde", în „singurătate", auzind „cucul cântând"şi biata ciocârlie sus în aer ciripind, acolo poetul nostru, şi cu el ţăranul basarabean, uită de durerea robirii, de necazurile vieţii, acolo îşi regăseşte liniştea sufletească. Iată pe drept cuvânt un „poet al ţărănimii basarabene".
Mă gândesc, însfârşit, la cea din urmă şi cea mai strălucită manifestare a sufletului Basarabiei robite, la preotul poet Alexei Mateevici, contimporan cu Tudose Roman şi stins, ca şi el, în floarea vârstei, în luna August 1917. Dacă în poeziile ţăranului T. Roman palpită, cum am arătat mai sus, sufletul ţăranului basarabean, în opera părintelui Mateevici, unul din străluciţii absolvenţi al Academiei teologice din Kiew, vedem sufletul tineretului basarabean, ieşit din
şcolile secundare şi superioare ruse, pe al cărui fond sufletesc stăpânii de altă dată căutau să altoiască cultura sa. E drept că această cultură prin anumite elemente sufleteşti a contribuit în Basarabia la formarea unei noui psihologii, dar în fondul ei original, prin năzuinţele şi poruncile ei fireşti, această psihologie nouă a rămas tot românească.
Preotul poet A. Mateevici cu concepţia idealistă a marilor poeţi şi filosofi mistici ruşi, dar şi cu dragostea pentru neamul său, cu admiraţia lui pentru „limba vechilor cazanii" ne dă reflexul unor năzuinţe ale tineretului basarabean din epoca marei revoluţii ruseşti, rătăcit prin şcolile din imensă împărăţie, dar sufleteşte legat de pământui strămoşesc şi de soarta neamului, pentru a cărui mântuire trebuia să iasă din sânul lui „Prorocul" („Basarabenilor")
Iată în trăsături vagi aspectele unei vieţi, unei simţiri româneşti în provincia noastră după an. 1812. O cercetare mai adâncă a acestor manifestări literare ar fi, credem, de mare folos pentru cunoaşterea sufletului Basarabiei.
--------------------------------------------------------------------
Ioan L Macovei,
Profesor Ia Liceul „Al. Donici", Chişinău.
Re: "Viata Basarabiei"
sunt tentată să exemplific şi eu mărturii ale suferinţelor celor ce au trăit ori trăiesc pe acest pămînt vitregit de soartă, numai că prin versurile poeţilor patrioţi... Unde aş putea să includ poeziile respecitve?
margo- membru activ
- Number of posts : 130
Age : 34
Localizare : Cimişlia
Hobby : lectura
Registration date : 22/04/2009
Re: "Viata Basarabiei"
margo a scris:sunt tentată să exemplific şi eu mărturii ale suferinţelor celor ce au trăit ori trăiesc pe acest pămînt vitregit de soartă, numai că prin versurile poeţilor patrioţi... Unde aş putea să includ poeziile respecitve?
Poti sa faci de exemplu un subiect la sectie Lectura - [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] .
Sau ai alta idee..?
Beauty- veteran
- Number of posts : 2696
Localizare : in iad
Registration date : 09/10/2006
Re: "Viata Basarabiei"
mulţumesc pentru indiciu! Încă nu am cercetat tot labirintul de informaţii de aici, motiv pentru care nu ştiiam unde să amintesc unele poezii Mă gîndesc ce fac...
margo- membru activ
- Number of posts : 130
Age : 34
Localizare : Cimişlia
Hobby : lectura
Registration date : 22/04/2009
Re: "Viata Basarabiei"
Viata Basarabiei... Cum credeti, cum va fi ea si dupa alegerile din 29 iulie?... Comunistii l-au pierdut pe Lupu. Or mi-aduc aminte de zicala- "Lupul păru-şi schimbă, dar năravul ba". Vom trăi şi vom vedea...
margo- membru activ
- Number of posts : 130
Age : 34
Localizare : Cimişlia
Hobby : lectura
Registration date : 22/04/2009
Re: "Viata Basarabiei"
Oricum eu il priveam pe Lupu mai serios pana acum , dar m-a cam dezamagit, o cam indoaie prea tare, si mi se pare prea dubioasa colaborarea lui cu Diacov.
Re: "Viata Basarabiei"
mda, mie tot asa... unicul avantaj e ca si-a schimbat numele de comunist. Insa, daca era om de la inceput, nici nu se "boteza" asa vreodata. Cocluzia: a avut un oarecare interes, atunci. Are un oarecare interes, acum....
margo- membru activ
- Number of posts : 130
Age : 34
Localizare : Cimişlia
Hobby : lectura
Registration date : 22/04/2009
Subiecte similare
» ceva frumos in viata mea
» Istoria Basarabiei
» Destinul Basarabiei
» Articole despre regiunea Basarabiei
» date reprezentative pentru istoria Basarabiei
» Istoria Basarabiei
» Destinul Basarabiei
» Articole despre regiunea Basarabiei
» date reprezentative pentru istoria Basarabiei
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum